Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik merk dat als ik slecht of kort slaap dat mijn lichaam de volgende dag van streek is en heb ik veel meer trek dan normaal, klopt dit en hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat klopt.
Twee bij de eetlust betrokken hormonen waarop slaap ook effect heeft zijn: ghreline en leptine. Ghreline, afgescheiden in de maag, wekt de eetlust op. Het door vetcellen geproduceerde leptine stopt het hongergevoel na een maaltijd.

Door te weinig slaap wordt het evenwicht tussen die hormonen verstoord. Uit onderzoek is gebleken, dat kortslapers de volgende ochtend 15% meer ghreline en tot 15% minder leptine in hun bloed hadden. De kortslapers hadden ’s ochtends meer honger en de honger was ook minder makkelijk te stillen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazeker klopt dat. Niet alleen voor het mannelijk lichaam, maar ook voor het vrouwelijke. Je lichaam heeft te weinig tijd gehad om energie op te doen door een nachtrust van voldoende lengte. Daarom vraagt het om een andere methode van energietoevoeging. En dat is eten. Of je zou yoga moeten kunnen doen of een andere meditatievorm. Maar voedsel is het handigst.
(Lees meer...)
Amadea
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing