Welke emotie heb je als je een stommiteit hebt begaan en daar spijt van hebt? Niet spijt geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Na een stommiteit kun je je schamen. Dus ik zou zeggen: schaamte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit is t goede antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies wat ik dan voel.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy en Kirke, dank voor de plusjes!

Andere antwoorden (8)

Dan heb je berouw van je daad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boosheid op jezelf omdat je zo stom bent geweest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
berouw is inderdaad een synoniem van spijt.
Een specifieke vorm van spijt is gewetensbezwaar. Dan weet je dat je iets gedaan hebt dat je volgens algemene gedragsregels niet zou horen te doen.
Spijt in het algemeen kun je ook hebben bij dingen die wel mogen, maar die je achteraf liever niet had gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het woord zelfverwijt nog niet voorbij zien komen, dat geeft mi. het beste weer wat je dan voelt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij cogntieve gedragstherapie moet je ook je emotie benoemen. Zij hanteren de 4 b emoties en de 2 s emoties. (gaan ervan uit dat er 6 basisemoties zijn. Elk ander gevoel is te herkeiden naar één van de volgende 6)
Boos
Bang
Blij
Bedroefd
Schuld
Schaamte

In jouw geval is er dus spijt van schuld of schaamte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Wroeging zou ook nog kunnen en zelfs afgrijzen als je iets heel ergs gedaan hebt en later zelf niet meer snapt waarom je dat deed.
12 jaar geleden
Schuldgevoel misschien??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
machteloosheid, je kunt niets meer veranderen
woede
teleurstelling in jezelf