Hebben uiterlijk en karaktereigenschappen/persoonlijkheid een verband met elkaar?

Deze vraag stel ik mijzelf weleens.. ik kom er zelf achter dat dit niet zo is maar ben wel benieuwd wat jullie denken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ik heb veel 'tegenstrijdige' mensen ontmoet, ten minste in mijn ogen dan. Punkers die er heel stoer uitzagen maar eigenlijk heel zacht van persoonlijkheid of traditioneel van opvattingen waren. Of mensen met een conservatief uiterlijk, bijna timide, met hele progressieve of zelfs woeste meningen. Mensen die er uit zagen alsof ze gevaarlijk waren maar eigenlijk knuffelberen bleken te zijn. Mensen die er sjiek en goedverzorgd uitzagen maar van binnen eigenlijk nogal verrot en zuur.

Dus nee: never judge a book by its cover - beoordeel een boek niet om zijn omslag (zoals de engelstaligen dat zeggen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, dat is niet zo. Dan had de politie het heel makkelijk, die kon de boeven zo er tussen uit vissen op straat.
De grootste oplichters blijken de charmantste mensen te zijn.
Of moet ik dat andersom zeggen? Nee, toch niet.
14 jaar geleden
Ik denk de uiterlijk dingen als haar e.d. zeker wel. Iemand die saai is neemt echt geen hanenkam. Make-up en kleding ook. Maar hoe iemand werkelijk is kun je niet zien aan zijn/haar neus of oren maar aan uistraling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is eens onderzoek geweest naar mensen met overgewicht en het blijkt dat mensen die erg te kampen hebben met over onzekerder in hun vel zitten. Dus dan heeft uiterlijk zeker invloed.
Er is ook onderzoek geweest dat goed uitziende mensen eerder worden aangenomen bij een sollicitatie dus ze zullen op die manier zekerder in hun schoenen staan.
Voor de duidelijkheid dit is in grote lijnen zo dus niet altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, want dan zou elke moordenaar of kinderverkrachter te herkennen zijn aan zijn flaporen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He, heeft bijvoorbeeld elke moordenaar en kinderverkrachter flaporen?
Nee, ik denk dat je bedrogen uitkomt wanneer je hiervan uitgaat. Een warme persoonlijkheid en een mooi en eerlijk karakter gaan niet altijd samen met een mooi uiterlijk. Ware schoonheid zit van binnen, al kom je soms mensen tegen (vaak wat oudere) waarbij het naar buiten straalt.

Sterker nog, ik geloof zelfs dat mensen met een mooi(er) uiterlijk zich daar vaak erg van bewust zijn, en dat soms wordt gedacht dat dit het minder mooie innerlijk wel compenseert. En dat van minder mooie ('lelijke') mensen, een mooi innerlijk niet altijd gezien wordt. Zeker niet in de maatschappij waarin we nu leven, helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het toch op een bepaalde manier wel met elkaar te maken kan hebben. Ik ken b.v. een aantal introverte personen, die er heel eenvoudig uitzien. Ze hebben vaak dezelfde soort kleding aan en dragen hun haren in een rustig, neutraal kapsel. En vaak al jaren op dezelfde manier. Maar zo zie ik ook vaak dat mensen die erg extravert zijn en graag in de belangstelling staan, er juist helemaal niet eenvoudig uitzien. Alsof ze met hun uiterlijk willen zeggen "hier ben ik, ziet iedereen mij"!
En kijk b.v. maar eens naar types als Connie Breukhoven en Patricia Paay b.v. Beide dames die er flamboyant uitzien en ook graag in het middelpunt van de belangstelling staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is absoluut niet zo.
Het is een sterk verouderd idee, dat zo'n 100 jaar geleden wel eens bestudeerd is. Toen was de conclusie onder andere dat 'mannen met een laag voorhoofd een aangeboren neiging tot crimineel gedrag' vertoonden.
Gelukkig weten we inmiddels beter.