Blozen is een „mentale verstoring die begint met een geestelijke verwarring welke uitmondt in verlegenheid en reactiestilstand”.
Bijna van het ene op het andere moment — geheel onvrijwillig, buiten onze wil om — komt „het” en is het weer verdwenen.
Iemand kan door kietelen aan het lachen gemaakt worden, maar door lichamelijke prikkels kan men een ander niet laten blozen.
Blozen is beslist ook geen reflex. Acteurs op het toneel kunnen vrolijkheid veinzen en lachen zonder vrolijk te zijn, maar op commando blozen kunnen ze niet. Zo onmachtig de wil is een blos te voorschijn te roepen, zo weinig kan men er ook tegen doen.

Blozen kan een voorbeeld van het psychosomatische beginsel in de praktijk worden genoemd, het beginsel namelijk dat de geest, de psyche, en het lichaam, de soma, één zijn, elkaar wederzijds beïnvloeden. Een verwarde toestand van de geest heeft als het ware zi
jn weerslag op het sympathische zenuwstelsel. Dit, op zijn beurt, stimuleert de vasodilatatoren, ofte wel de zenuwen die ervoor zorgen dat de bloedvaten zich verwijden — in dit geval de vlak onder de huid gelegen bloedvaten — hetgeen tot gevolg heeft dat er meer bloed naar het oppervlak van nek en gezicht stroomt, zodat deze rood worden.

Blozen is een de mens voorbehouden gave. De redeloze schepping, de dieren, blozen niet,een gave aan de mens tot diens eigen geluk en welzijn, om hem beter te laten reageren op zijn geweten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Beste Hopelozepuber,

Blozen is simpelweg een tijdelijke verwijding van je oppervlakkige bloedvaatjes in je huid. Dit treedt vaak op bij mensen wanneer zij zich schamen.

(Of bij vrouwen die een opvlieger hebben.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zit ‘m in de vaatspiertjes in je gezicht. Die kunnen zich opeens vullen met bloed en dan ben je aan het blozen. Daar heb je zelf geen grip op. Hoe dat kan? Het aansturen van deze spiertjes gebeurt door het centraal zenuwstelsel. De verhoogde bloedaanvoer wordt veroorzaakt door heftige emoties. Wetenschappers denken dat de mens tijdens een intense emotie meer adrenaline aanmaakt. Het lichaam wapent zich daarmee voor een gevecht en verzamelt energie voor een extra inspanning. De aangemaakte adrenaline zorgt, als bijeffect, voor een signaal aan het centraal zenuwstelsel om bloedvaten te verwijderen. En daar sta je dan met een rode kop.
Bronnen: