Hoe kan ik dit beter krijgen? - autisme!

Hallo,

Ik heb laatst de bevestiging gekregen dat ik autisme heb. Nu zou ik mezelf graag op enkele punten willen trainen:

In ogen kijken
omgang met leeftijdsgenoten
minder monotoon praten
gedachtes ordenen..

Hoe kan ik dit mezelf hierin sterker maken/verbeteren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat goed van je dat je direct aan de slag gaat met een aantal belangrijke punten, waaraan je zeker door oefening verbetering kunt aangeven. Want dat wil je zelf. Het zijn wel specifieke dingen die bij (vorm van) autisme horen. Dus je zult je steeds bewust moeten zijn dat je daar verandering in wil brengen. En dan hoeft natuurlijk niet gelijk morgen. Rustig aan. Dat monotone praten, dat is prettig als je daar wat variatie in zou kunnen brengen. Dan zul je merken dat mensen ook beter naar je gaan luisteren. Leeftijdsgenoten: dat is soms best een probleem. Begin contact te zoeken met jongelui die dezelfde hobby hebben als jij. Gamen bijvoorbeeld. Daar heb je dan enorm veel kennis van en mensen zullen je daarom gaan respecteren. In de ogen kijken, daarvoor heb je al tips gehad. Ook veel mensen zonder autisme doen dat trucje, van tussen de ogen kijken. Gedachten ordenen. Dat is een moeilijke. Heb je bijna geen vat op. Probeer erbij te blijven bij wat je doet. En keer terug als je afdwaalt. O zo moeilijk vaak, maar daar kun je op trainen. En verder: lees een paar boeken. Ik weet niet of je Asperger of PDD-Nos hebt, maar er zijn goeie boeken met veel tips. Hoef je niet alles zelf uit te vinden. Knap als het je gaat lukken! En dat gaat het!!

Misschien is onderstaande link iets voor je. Ik heb deze uitgave zelf ingekeken, maar er nooit mee gewerkt. Wel met andere materialen, voor jongere kinderen van dezelfde uitgeverij. Het is een map die je helpt om juist dit soort vaardigheden die je zou willen oefenen aan te pakken. Het is wel handig om het samen met iemand te doen. Ik weet niet of je een mentor hebt op school, of iemand die je begeleidt nu je hebt gehoord dat je autisme hebt. Anders misschien eventueel met je ouders. Succes!

Bronnen:
http://www.uitgeverijpica.nl/index.php/kid...

Ik heb zelf ook autisme... ik accepteer het (zelf) ook niet helemaal, misschien kan je therapie nemen ofzo, dat je BETER mee kan leren omgaan heb ik zelf ook. Ga zelf niks verbeteren ga er niet over zitten piekeren, dat heeft zo wat mijn hele leven beinvloed sterkte Toegevoegd na 36 seconden: behalve dan met therapie natuurlijk ;)

Ik heb ook autisme, alleen in een niet zo erge vorm. Ik heb een sociale vaardigheidstraining gevolgd. Misschien iets voor jou?

Hoi NoID. Ik heb een halfbroertje met autisme (hij is net 7), maar deze heeft een heel andere vorm van autisme. Klopt het dat jij asperger hebt, of sla ik de plank nu mis? Ik zelf weet hier te weinig van om je rechtstreeks te adviseren. Ik denk dat je het best in contact kan komen met mensen die al wat 'verder' zijn en wat 'tips en trucs' kennen. Ik heb voor jou een forum gevonden, maar deze is gesloten, dus ik kon niet voor jou kijken of je hier wat aan zal hebben. Wel heb ik kunnen zien dat dit een druk-bezocht forum is. Ik hoop dat je er wat aan zult hebben. Toegevoegd na 52 seconden: gesloten in de zin van; je moet eerst lid worden, voordat je de topics kunt lezen!

Bronnen:
http://www.autismeforum.yourbb.nl/

ik heb een zoon met pdd nos, ook een (lichte )vorm van autisme. Hij heeft afgelopen winter een cursus gevolgd via de GGZ om dit soort vaardigheden te oefenen. Op deze cursus zaten alleen maar kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum. De cursus was er voor kinderen (special kids), maar is er ook voor pubers en jong volwassenen. Hij heeft er veel aan gehad. Voelde zich ook erg begrepen. Nu moet hij het in de praktijk brengen en dit gaat met vallen en opstaan, maar het heeft zijn zelfvertrouwen een oppepper gegeven! Misschien iets voor jou?

Het feit dat je hier je vraag stelt, bewijst op zich al dat je geen autisme hebt. Je bevind je in het autistiforme spectrum. De fout die oh zo dikwijls wordt gemaakt, is dat therapeuten (in tegenstelling tot de meeste professionele psychologen met een heel lange opleiding achter de rug en een uitermate hoge voorzichtigheidsgraad in hun beoordeling van mensen), er geen zuiver 'ziek zijn' bestaat in psychologische afwijkingen, maar dat het gaat over een aantal 'normen' (= normale waarden) waarbinnen je als mens zit. Misschien moet je kijken of je eerder aanleunt bij Asperger-kenmerken en zo, maar ook of er sprake is van een eventuele V/P-kloof (zie http://florisvanbelle.be/iq.pdf). Bovendien haal je de dingen wat door elkaar: "Niet in ogen kijken" is geen eigenschap van autisten, maar gaat over onze dierlijk omgangstangst. Kijk gelijk wie lang in de ogen, en je zult merken dat ook zij dan miserie krijgen. Wie niet in-eerlijk is, heeft ook problemen met diep in de ogen kijken. Advies: Van klein naar groot, van eenvoudig naar moeilijk: Vraag eerst goede kennis of je oogcontant mag leren. Met een vriendin zul je merken dat dat na een tijdje delicater kan liggen. Maar oefenen is vooral na een kijkstage hoe anderen het doen, een zelf-doe-stage. Ook leer je gewoonten pas na minstens twee tot acht weken af, dus goede gewoonten aanleren, vergen veel tijd (de meesten haken bijv. af in diëten na de eerste week, dus dan moet jij beginnen echt volhouden). Leer niet zo te liegen tegen de mensen uit gemakzucht. Deze kenmerken hangen immers samen met je persoonlijkheid en je toestand binnen je evolutie op dit moment. Sommige zaken zullen vanzelf afnemen. Idem: Monotoon praten is goed voor het gros van de mensen waar je mee omgaat. Emoties tonen hoeft niet per se: Al 3000 jaren leren mensen net dat discipline belangrijker was en emoties beheersd moeten worden. Laat net een Spartaanse opvoeding die zijn waar zeer veel autistiformen beter tot hun recht komen. Opnieuw: mannelijke niet-autistiformen zijn eigenlijk de uitzondering, draai het niet om. Huidige emo-tijdperk, is een anti-these op de these van 'een man mag niet huilen'. Met mijn beste vrienden praat ik super-wanordelijk voor derden omdat zij zo zijn en dat is hoogst-wetenschappelijk. Dus: train eerst met een kleinere kenniskring, test dan ruimer, maar wees voorzichtig en bedrieg de anderen niet altijd. Anders zul je later te horen krijgen dat 'je je heel anders voordoet, dan je bent'.

ik heb het zelf ook Ik weet niet hoe oud jij zelf bent. Maar ze ontdekten het vroeg al Toen ik jaar of 7 was Toen heb ik vervolgens verschillende Sova lessen gehad op School en extern. En ben naar speciaal voortgezet onderwijs gegaan En verschillende therapieën . Ook praten hielp met leeftijdsgenootjes toen die ook iets hadden ,

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100