kan je een algehele lichamelijke check laten doen in het ziekenhuis, vergoed door de verzekeraar, net zoals je bv met je auto een apk doet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (7)

Dit wordt niet vergoed door je verzekeraar. Zou je helaas zelf moeten betalen dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je laten doorlichten bij proscan, kost ca 1250 euro.. Maar als ze iets vinden wordt het vergoed door je verzekering (het onderzoek)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Ik vermoed dat je prescan bedoelt.
Mijn huisarts doet elke 2 jaar een bloed-checkup.
Laat het bloed controleren op een aantal belangrijke punten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan je niet.

De verzekeringspremie zou dat helemaal niet meer te betalen zijn, als iedereen die gezond is ook nog eens van al die dure middelen gebruik zou maken.

Ik zou dat niet accepteren.

Trouwens:
Je betaalt de APK van je auto toch ook zelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zo'n totale bodycheck laten doen maar die wordt niet vergoed door de ziektekostenverzekering en dat is maar goed ook. De mens is geen auto. Als er iets aan je auto kapot is dan wordt dat niet spontaan verholpen terwijl vele kwaaltjes bij de mens wel vanzelf overgaan. Er wordt bij zo'n totale check altijd wel iets afwijkends gevonden waardoor er verder gezocht moet worden om van alles en nog wat uit te sluiten. Dat onderzoek leidt in verreweg de meeste gevallen tot niets, maar de kosten lopen wel op, al gauw tot het dubbele.

In verreweg de meeste gevallen is het voldoende om, afhankelijk van de leeftijd, de bloeddruk, het gewicht en eventuele lichamelijke klachten in kaart te brengen. Die eventuele klachten zijn het voornaamste uitgangspunt van de geneeskunde die we in Nederland toepassen.

Er zijn een paar kwalen die een langere tijd kunnen bestaan zonder klachten, zoals baarmoeder-, borst- long- en darmkanker. Daarop richten zich bevolkingsonderzoeken waardoor een aantal gevallen tijdig gesignaleerd worden. Omdat de resultaten bij longkanker nihil waren is gestopt met controleren daarop. Een check op darmkanker is er nog niet maar er zijn wel vergaande plannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan de ene kant ben ik het eens met jouw antwoord, aan de andere kant niet... Tuurlijk kost het een verzekeraarveel geld, maar aan de andere kant zou het ook bakken met geld schelen als bepaalde ziektes zoals kanker in een vroeger stadium zouden worden gevonden. Dan zou een simpelere behandeling mogelijk volstaan. Wbt de bevolkingsonderzoeken, tja, voor baarmoederhalskanker zit er 5 jaar tussen, is erg lang als je een jaar na een uitstrijkje kanker zou gaan ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar mijn afgewogen antwoord. Het risico op vals-positieven bij zo'n total check waar wel veel onderzoek maar verder niets uit voortkomt is zo groot dat de kosten eerder oplopen. de kans dat opgespoorde longkanker met succes behandeld kan worden is nihil. Breed onderzoek ernaar dus zinloos. Ik chargeer misschien wat maar daar komt het wel op neer. Die 5 jaar voor cervix-screening is inderdaad een te ruime termijn weet ik maar al te goed...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vreemde is dat we dit bij ons gebit wél doen, we gaan wel 2 maal per jaar voor controle naar de tandarts.
Als er twijfels bestaan over je gezondheid zal men wel wat controleren maar een algehele body check zal men niet doen alleen dingen waar men over twijfelt. Het is gewoon te duur en wordt niet vergoed.Ga maar lekker op vakantie in Thailand en laat daar de body check maar doen houd men geld over ten opzichte van Nederland en vergis je niet de ziekenhuizen zijn er beter dan hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lukt alleen als je al in de medische molen zit en bij een controle bezoek aan je specialist een aantal (nieuwe) klachten opsomt.