waarom kan de ene wel af vallen en gaat het bij een ander niet lukken

ik ben 43 jaar rolstoel gebonden en wil graag afvallen heb alles geprobeert niets helpt en andere mensen die wel gezond zijn daar vliegen de kilos van af daar ben ik wel jaloers op hoor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

een van de redenen kaan zijn dat je stofwisseling door genetische factoren op een ander niveau werkt, in tewgenstelling tot wat de media beweren is het gewicht ook voor een deeel genetisch bepaald,als je probeert onder dat gewicht te komen zul je merken dat dat heeel veel moeite kost terwijl je anders gewoon op gewicht blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Natuurlijk is het héél erg moeilijk om af te vallen, als je in een rolstoel zit, en dus niet/nauwelijks extra kunt gaan bewegen. Het hangt ook van je handicap af, of je wel bijv. rolstoeldansen zou kunnen gaan doen, of dat er een mogelijkheid voor je is te gaan zwemmen of paardrijden.
Je valt af, als je meer verbrandt dan je opeet, maar dat weet intussen iedereen. En toch zal dat voor jou de meest voor de hand liggende manier zijn : leven op hoofdzakelijk groenten en fruit, joghurt en kwark, en zo min mogelijk koolhydraten als aardappels, pasta en rijst, geen gebonden sausjes, geen toetjes, geen"loze" calorieën van "iets erbij". Alleen 1 glaasje rode wijn per dag, want dat is goed voor je , méér zijn dan al weer loze calorieën.

Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat je medicijnen krijgt die het afvallen verhinderen - dat is dan natuurlijk zwaar balen, want die heb je nu eenmaal nodig.

Probeer er zo min mogelijk aan te denken, dat je aan het afvallen bent. Heel gek, maar als je je leven hartstikke volpropt met bezigheden, studeren en hobbies, gaat afvallen beter dan als je voor de tv hangt, en afwacht tot "het"eraf gaat - heb ik geen verklaring voor, trouwens, maar het werkt bij veel mensen wel zo.
Veel succes, en heb een mooie zomer - ga lekker met je snoet in de zon, en doe zo veel mogelijk alles wat je kan zélf, ook al duurt het misschien langer dan als iemand iets voor jou doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook bij mensen die niet rolstoelgebonden zijn, kan afvallen een probleem zijn. Bij velen lukt afvallen niet, want afvallen is een langdurig proces al je echt blijvend resultaten wilt bereiken. Dat je in een rolstoel zit, maakt het proces nog langduriger, want je hebt minder makkelijk de mogelijkheid om calorieën te verbranden door te bewegen. Ik weet uiteraard niet op welke manier jij je wel kunt bewegen en door die beweging te doen bij kunt dragen aan het verbranden van calorieën, maar dat zul je zelf wel weten. Dus, doe als het mogelijk is, wat bewegingsoefeningen. Dit ondersteunt het verbrandingsproces.

Verder kan ik je aanraden om bij te houden wat je dagelijks eet. Kijk of de producten die je eet verantwoorde producten zijn; volkoren brood, voldoende groenten en fruit, weinig (en goede) vetten, magere producten en vooral geen dikmakers zoals koek, snoep en chips.
Maak voor jezelf een dagdieet waarbij je een paar honderd calorieën minder gebruikt dan je voorheen deed. Ga vooral niet te weinig eten, want dan is het niet vol te houden. Gun jezelf af en toe een traktatie (bijv. op een verjaardag, bij buiten de deur eten), maar pak daarna de draad weer op en ga weer door. Onthoud dat de aanhouder wint en hardlopers doodlopers zijn.

Ik geef je een paar links met tips
Eerste link over op een gezonde manier afvallen van het Voedingscentrum.
Tweede link is een calorietabel

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grote geheim blijft nog steeds beweging. Als je rolstoelgebonden bent is dit natuurlijk lastiger dan wanneer je valide bent. Het gemiddelde verbruik van een vrouw aan calorieën is 2000 per dag. Dit zal bij jou wat minder zijn. De kunst is om je inname aan caloieën per dag minder te maken als dat je verbruik is waardoor je lichaam je vetreserves gaat verbranden.
Hierbij is beweging belangrijk. Afhankelijk van je beperkingen zullen er vast en zeker legio aan oefeningen zijn die er voor zorgen dat je lichaam wat meer energie verbruikt.
En de aanhouder wint. Zo ben ik zelf 20 kilo afgevallen in 4 maanden zonder Sonja, diëtist of sportschool. Het is puur een kwestie van bewust kijken wat je eet en beweging. Ook als je je doel bereikt hebt moet je niet jezelf gaan belonen want dan kmen je oude eetgewoontes weer terug en vliegen de kilo's er weer aan. Dus streng voor jezelf blijven maar niet te.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons lichaam kan je zien als een fabriek waar van alles gemaakt wordt.
Er gaan grondstoffen de fabriek in, daar wordt van alles van gemaakt en er zijn afvalstoffen.
Ons lichaam is gemaakt om te werken dus bewegen.
Een groot gedeelte wat er binnen komt gaat in deze energiebehoefte zitten.
Iemand in een rolstoel heeft natuurlijk veel minder energie nodig voor werken /beweging.
Het overschot aan energie wordt keurig opgeslagen tot betere tijden.
Blijf je in de rolstoel dan komen er geen betere tijden en worden de voorraden alleen maar groter.
Wil je nu afvallen dan reargeert het lichaam verkeerd, omdat het zijn voorraad dreigt kwijt te raken en gaat extra energie vasthouden!
Omdat het lichaam te weinig moet werken/bewegen maakt het nooit de voorraad op en blijft het hardnekkig op zijn plaats zitten.
Vraag om deskundige hulp om dit probleem op te lossen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een te trage schildklierwerking kan ervoor zorgen dat afvallen moeilijk gaat.
In een rolstoel is je dagelijkse beweegpatroon
echter sowieso anders dan bij een gezond iemand.
Via bijgevoegde bron zijn er sites op te roepen
waar het bewegen als je in een rolstoel zit wordt
gestimuleerd, waardoor je hopelijk gaat afvallen en je
je beter in je vel kunt gaan voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afvallen is verschrikkelijk moeilijk, hoewel het uiteindelijk gewoon een simpel rekensommetje is : wanneer er langdurig minder voedsel wordt gegeten dan dat er wordt verbrand, val je af. Dat kan snel of langzaam gaan, maar uiteindelijk valt iedereen, echt iedereen op die manier af. Naast minder eten, wat het allermoeilijkste is, is bewegen vaak de sleutel tot succes. En daar zit precies jou probleem.

Dat betekent dus dat alle energie die wordt opgenomen door voedsel, moet worden verbrand door normale lichamelijke functies als ademhaling, spijsvertering, spreken, minimale handactiviteit, computeren, lezen, teevee kijken, allemaal zaken die uitgesproken weinig calorieën verbranden. Het enige wat de kachel nog iets hoger zou kunnen zetten is de kou opzoeken zodat je lichaam zichzelf warm moet houden, maar voor de meeste immobiele mensen is dat een buitengewoon slecht idee.

Een normaal actieve vrouw heeft op een dag ongeveer 2000 calorieën nodig. Dat is niet overdreven veel. Maar driekwart van die calorieën wordt verbrand door lopen, draaien, werken, bewegen, winkelen. fietsen, traplopen, wandelen, was opvouwen, stofzuigen, tillen, noem maar op ; voor een gezond mens normale dagelijkse bezigheden. Dat houdt in dat iemand die volledig inactief is, feitelijk niet heel veel meer dan 500 en zeker minder dan 1000 calorieen per dag nodig zou hebben. En dat is wel HEEL erg weinig.

Dus een dieet met minder calorieen IS al buitengewoon moeilijk vol te houden, als je écht bijna niks mag EN je hebt geen andere manieren om het kwijt te raken (plus dat ze wanneer je alleen maar kunt zitten vermoedelijk ook in veel meer 'eetsituaties' terecht komt) maakt het eigenlijk bijna onmogelijk. Je zou als een muisje moeten gaan eten. Logisch dat je jaloers bent, want het is eigenlijk ook nog eens een gevolg van je handicap waar je gewoon geen invloed op hebt, en dat is natuurlijk wel dubbel zuur. Wat voor iedereen een grote opgave is (minder en magerder eten) is voor jou nog eens dubbel zo zwaar. Maar vermoedelijk wel de enige manier.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zou je willen adviseren absoluut contact op te nemen met een diëtiste hierover, en wellicht ook met een fysiotherapeut die je eventueel kan leren wat je nog zelf kunt doen, en of eventueel passieve beweging in jou geval ook een mogelijk hulpmiddel kan zijn. En natuurlijk even met de huisarts overleggen om uit te sluiten of er andere zaken zijn die afvallen zo moeilijk maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in een rolstoel word het nog moeilijker gemaakt omdat je dan onvoldoende er bij beweegd. afvallen is in combinatie van factoren, weinig beweging is dus niet handig om af te vallen.

Toegevoegd na 2 minuten:
de rolstoel is dus 1 van die factoren, er spelen er wel meer (genetisch bepaald, in hoeverre dat je je dieet serieus wil volgen, snelle of trage spijsvertering etc)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me eens laten vertellen dat wanneer je weinig of geen beweging heb, je lichaam op de spaar stand gaat, voor later, wanneer je dat wel weer gaat hebben,dat is iets waar je lichaam automatisch rekening mee houd.
Zo ben ik na jaren zeer intensief sporten vanwege blessures gestot.
daarna kwam ik vreselijk aan en ben toch geen grote eter en beweeg per dag toch best nog aardig wat.
Wil ik afvallen dan moet uitermate gezond en bijna geen vet eten anders reageerd mijn lichaam direct door te gaan sparen.
Wel heb ik gemerkt dat als ik gezond eet, mijn lichaam wel meer voedsel is gaat accepteren en mijn verbranding toeneemt.
Ik weet niet hoe dat bij jou werkt maar ik kan me een mogelijke oorzaak en vergelijk bij je voorstellen.
Wanneer je rolstoel gebonden bent verbrand je w.s.. helmaal weinig en reageert je lichaam met, oh je straks krijg ik veel te weinig dus opslaan dat eten.
Het zou wel handig zijn wanneer het rolstoel gebondenheid ook registreerde maar ik denk dat het alleen het weing bewegen registreert.
informeer eens hierover bij een dieetist die kan je vast haarfijn uitleggen hoe hetwerkt.

succes.