vraag over verpleegkundige overdracht ?

ik heb een project op school van Coördinatie & Continuïteit van zorg & nu kom ik over 1 vraag er niet uit.
"wie betrek je bij de ontslagplanning, wat is hun taak ?"

de casus gaat over een bejaarde dame die is gevallen en daardoor een hoofdwond heeft opgelopen. Mw. woont in een onaangepast huis met drempels & geen badkamer & keuken. nu is het bijna tijd voor mw. om ontslagen te worden vanuit het ziekenhuis naar een verpleeghuis wat mw. eigenlijk niet wil. de vraag is; "wie betrek je bij de ontslagplanning, wat is hun taak ?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst, vraag je bij overdracht van zorg altijd af: Wie moet Wat weten en Waarom.

In een ziekenhuis heb je tegenwoordig transferverpleegkundigen die de taak: wat na het ontslag op zich nemen.
Omdat mevr. zonder aanpassing van de woning toch niet naar huis kan gaan, moet er wel worden gekozen voor een
mogelijk tijdelijk verblijf in een verpleeghuis.

Dit moet met familie en mevrouw worden besproken,
Voorts met het verpleeghuis een opnamedatum plannen.
Een kennismakingsbezoek van mevr. en haar familie in het verpleeghuis.
De familie op mogelijkheden wijzen om de woning eventueel toch aan te passen.

Als mensen in een verpleeghuis gaan verblijven, wordt de eigen woning toch altijd een aantal maanden aangehouden.
De optie van aanpassen van de woning. al dan niet met eigen middelen of steun van de gemeente (WMO).

Op de datum van ontslag eventueel vervoer naar het verpleeghuis regelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard een verpleegkundig verslag maken voor de begeleiders in het verpleeghuis, en eventueel een medisch verslag meesturen tbv. de verpleeghuisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou denken aan maatschappelijk werk. Die hebben de functie te inventariseren waar de knelpunten liggen bij ontslag, met Mw. En familie te praten en een (tijdelijke) opvang te regelen. Denk hierbij aan instellingen als verzorgings- en verpleeghuizen die ook nog is allerlei afdelingen hebben. (bv. Short stay, revalidatie, hospice, etc.)
Succes ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste de mevrouw zelf en haar familie, meestal is er één persoon uit bv een gezin die het aanspreek punt is voor een bewoner.
De meeste zaken zul je met de mevrouw en haar familie moeten regelen, zeker als mw afhankelijk is van hulp, waar ik vanuit ga omdat ze naar een verpleeghuis gaat.

De huisarts misschien om mw te overtuigen van de noodzaak naar een verpleeghuis te moeten gaan en sowieso om de verhuizing door te geven.
In een verpleeghuis heeft mw straks een andere arts en niet meer haar eigen huisarts.

De instelling waar de mevrouw naar toe gaat moet je er ook bij betrekken natuurlijk, omdat daar afspraken mee gemaakt moeten worden over welke datum bv.