Na 10km fietsen heb ik achteraf pijn aan mijn staartbeen, hoe kan ik dat vermijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je zou een zadelhoes met gelpad kunnen kopen bij Action hebben ze o.a. Het gelpad verdeeld de druk van je zitvlees, hiermee voorkom je dat je achteraf zadelpijn krijgt.

Regelmatig verzitten op je zadel. Misschien een extra keertje stoppen en afstappen om te pauzeren.

Ik denk dat het alles met de zadel van je fiets te maken heeft. Gebruik je een specifieke vrouwenzadel (dus zonder punt dan word je gewicht uiteindelijk op het achterste gedeelte van de zadel verdeeld en kan pijn veroorzaken. De punt van het zadel is nl. ook bedoeld om je fiets middels je dijen (denk aan het rijden met losse handen) in balans te houden en te sturen. Een goede zadel in de juiste stand geplaatst zal je een optimaal comfort bieden zonder pijn. Persoonlijk denk ik dan aan een Lepper- of een Brooks zadel.

Minder fietsen ( grapje) Een gel zadelhoesje kopen

Een zacht gelzadel kopen en regelmatig fietsen helpt ook, ik ben zelf een grote fan van het Drifter zadel. Ik weet alleen het merk even niet. Een beetje voorover op de fiets zitten helpt ook omdat je dan je gewicht beter verdeeld. En natuurlijk je zadel goed afstellen.

Zorg dat je een goed zadel hebt (wat mij betreft is een leren zadel nog steeds top, maar het duurt wel een tijdje voor je dat zodanig ingereden hebt dat het echt lekker zit; anders een zadel nemen dat wel gepolsterd is maar niet heel erg zacht). Zorg dat het goed staat (niet te hoog, niet te laag, niet te ver naar voren of naar achteren - een goede fietsenwinkel kan dat voor je uitmeten). Dan weet je dat je goed zit, en dat de druk goed verdeeld is. Andere ervaring van mij: als ik langere afstanden fietste, stapte ik altijd na de eerste 10 km even af, iets drinken, appeltje eten, billen etc. laten ontdooien - en dan kon ik daarna probleemloos hele einden verder fietsen. Als ik met de eerste zadelpijn doorfietste, werd het alleen maar erger. Dus misschien kun je dat eens uitproberen?

Door een beetje te experimenteren met de stand van het zadel en die van het stuur. Het stuur iets lager of hoger en de punt van het zadel iets meer naar beneden of omhoog, kan een heel verschil uitmaken. Je kunt door iets meer,( maar vooral niet te veel) het stuur lager te zetten de druk op je achterste verlichten en het zadel verzetten kan eveneens werken. Ook de keuze van het zadel, zoals tegenxinnig al zegt, kan verschil uit maken. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100