Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan onzichtbaar licht je ogen beschadigen?

Fel licht kan onder de verkeerde omstandigheden je ogen beschadigen voorzover mij bekend.

Infrarood en ultraviolet licht kunnen wij niet waarnemen (zien), maar het is er natuurlijk wel. Ook bij dat soort licht is er verschil in intensiteit, varierend van je afstandsbediening tot een krachtige infrarood laser als ik het even snel samenvat.

Mijn kernvragen:
- Kan het oog beschadigd raken door onzichtbaar licht?
- Voel je dat op een soortgelijke manier als bij zichtbaar icht (bijvoorbeeld als je in de zon kijkt)?
- Maakt de intensiteit en / of de duur van de blootstelling veel uit?
- Hoe werkt dit allemaal biologisch / tecnisch gezien?

Als je geen antwoord hebt op alle subvragen, maar wel interessante inzichten op de algemene vraag kun je natuurlijk altijd antwoord geven. Bij voorbaat dank voor de moeite.

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Helaas zijn er een aantal zeer zinvolle en interessante antwoorden gegeven, waardoor ik niet kon besluiten wat nu het 'beste' antwoord is. Iedereen heeft wel een plusduimpje gekregen.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (8)

Goeie vraag! Ik heb ff gegoogeld en er wordt veel voor gewaarschuwd; gevaarlijk dus! Lasers worden ingedeeld in klassen 1 t/m 4 met een oplopend gevaarscriterium. Onderstaande link is erg informatief.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja, JUIST onzichtbaar licht kan je ogen beschadigen omdát je het niet waarneemt. En niet alleen je ogen ; zo ongeveer alles aan je lijf kan flinke schade oplopen door onzichtbaar licht, denk maar aan zonnebrand.
Het probleem met dat soort schade is dat je het vaak merkt als het te laat is.

Toegevoegd na 3 minuten:
De link gaat vooral over ultraviolet licht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
lasers kan je wel zien he, maar met name heel kort UV (100nm of zo) ook wel kosmische straling is juist heel erg schadelijk voor je huid, en helemaal voor je ogen. Ik ken iemand bij ESA die werkt met ultrakort UV, daar heb ik deze verhalen van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
+1 Ook bedankt voor je antwoord. Sommige lasers zie je niet overigens hoor. Denk bijvoorbeeld aan de lasers die gebruikt worden in alarm- en beveiligingssystemen, in films zijn dat altijd zichtbare lasers (voor de visuele effecten, entertainment dus) in het echt zal daar in de regel een onzichtbare laser voor gebruikt worden, als je die dan onderbreekt wordt dat opgemerkt doordat een bepaalde sensor het licht niet meer terugontvangt, of pas later. Ook de lasers in DVD-spelers en soortgelijke apparaten zijn voorzover ik weet niet zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
klopt idd, de lasers worden meestal zichtbaar door reflectie op stofdeeltjes, bij entertainment vooral rook.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Er zijn ook lasers die NOOIT zichtbaar worden, ook niet bij reflectie op stof of rook. Denk aan infraroodlasers, ultravioletlasers en microgolflasers.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Klopt Rota, wist ik ook wel, ik had er een beetje overheengelezen.
Ik weet niet of je ooit in aanraking bent gekomen met gammastraling, maar als dat gebeurt gaat je hele lichaam eraan, inclusief je ogen.
Dus ja, ook niet-zichtbaar licht kan schadelijk zijn voor je ogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
+1 Bedankt voor je antwoord. Natuurlijk is gammastraling schadelijk, de echte doet 't zelvert ken tenslotte niet zonder de gammastraling, maar ik bedoelde in mijn vraag eigenlijk licht dat buiten het zichtbare spectrum valt, maar niet direct de stralingen die in meer of mindere mate ioniserend zijn zoals gamma-, alfa- en bètastraling.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat dacht ik eigenlijk ook al:) Maar ikvond dit wel makkelijk antwoorden. En van infrarood- en ultravioletlicht weet ik het eerlijk gezegd niet. In dat geval is het een goede vraag:) +1
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
wat dacht je van radio-actieve straling? of rontgen?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee, dankje:)
Als je van onzichbaar licht kan verbranden in de zon,kan dat ook schadelijk zijn voor je ogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
+1 Bedankt voor je antwoord. Dat bedacht ik me inderdaad achteraf ook.
Onzichtbaar licht kan je ogen beschadigen, net zoals zichtbaar licht dat kan. In de antwoorden elders op deze pagina zijn al een aantal links met toepasselijke achtergrondinformatie genoemd.

Het probleem met onzichtbaar licht is, wel, dat je het niet ziet.

Als je in te fel zichtbaar licht kijkt, bijvoorbeeld de zon, zal door de pupilreflex de pupil zo ver mogelijk samentrekken. Je zult, ook reflexmatig, je ogen dichtdoen, zelfs samenknijpen. En je zult je gezicht afwenden.

Bij onzichtbaar licht werken al die reflexen niet. Je kijkt dus met wijd open pupil en wijd open ogen een hele tijd lang recht in heel fel licht.

Dat beschadigt de lichtgevoelige cellen van het oog. Als je pech hebt, gaan ook je netvlies en je oogzenuw kapot, en soms zelfs je hoornvlies en het glasachtig vocht in je oog.

Voordat je dat merkt door pijn, is de schade al aangericht. Zulke schade is dan al zo ernstig, dat ze onherroepelijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
+1 Ook bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik denk dat ik een beetje sruikel over het beschadigen van lichtgevoelige cellen door licht waarvoor ze in die zin niet gevoelig zijn dat ze er geen elektische prikkels van maken om in het brein de illusie te creëren dat er licht in je oog valt. Ik zeg het wat omslachtig, maar misschien begrijp je wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Lichtgevoelige cellen kunnen *kapotgaan* door onzichtbaar licht, doordat hun celstructuren kapot worden gemaakt. Licht zie je alleen dan wanneer dat licht leidt tot een potentiaalverschil over de celmembraan. Dat gebeurt alleen wanneer het licht een lichtgevoelige stof aanslaat. Onzichtbaar licht slaat die lichtgevoelige stof niet aan, waardoor het onzichtbaar is. Het kan wel eiwitten of celstructuren kapotmaken, waardoor het wel schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Weet je toevallig ook welke chemische stoffen dat zijn? (Is vast wel ergens op te zoeken hoor, maar als je het zo weet dan staat het hier mooi bij de rest van deze informatie, dan kan iemand er later wellicht nog eens wat mee doen.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee, de precieze chemische stoffen kan ik je niet noemen. Die kennis heb ik niet, dus dat laat ik over aan iemand die hier wel verstand van heeft.
Onzichtbaar uv licht is slecht voor de oog lens.Een oorzaak ook van staar op latere leeftijd.En staar is vertroebeling het wordt net een matglas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja. De straling is er steeds nog een ook de "warmte" er door. Ik heb een experiment gedaan met een pop en we hebben speciale ogen gemaakt en dan een soort thermometer aan gedaan en dan met infrarood licht in zijn "ogen" geschenen en we zagen ze beschadigd worden dus als een werkman komt en iets moet opmeten met infrarood er zeker niet in kijken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing