Is de ene appel soort gezonder dan de ander?

Er zijn allerlei soorten appels, elstar, jonagold, kanzi,junami en nog veel meer.
Ze hebben allemaal hen eigen smaak. Maar wat ik me dus afvroeg, is de ene ook gezonder dan de ander? Of hebben ze allemaal dezelfde voedingswaarde en dezelfde vitamines?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (5)

"Gezond" is nogal subjectief. Wat voor de een gezond is, hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Er zit wel verschil tussen appels. Er zijn appels met relatief veel vaste stof en minder water, maar ook appels met meer water en minder vaste stof. Er zijn appels met veel zuur en weinig suikers, en er zijn appels met veel suikers en weinig zuur.

Bovendien zijn er appels met veel of weinig gif!

Toegevoegd na 10 minuten:
Er bestaan ook appels die door mensen met een appelallergie toch redelijk goed verdragen worden. Gewone appels zijn voor hen niet "gezond".
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gif?
bamibal
12 jaar geleden
Bestrijdingsmiddelen (pesticiden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ahhh, okay
Jonagold is als de gezondste appel naar voren gekomen in onderzoek van de Duitse universiteiten van Bonn en München aan dertig verschillende appelrassen. De appels werden met name getest op hun potentieel om antioxidanten te produceren. Die stoffen worden ook door het menselijk lichaam aangemaakt, maar vaak niet genoeg om te beschermen tegen de veroudering van lichaamscellen.

Zo zouden antioxidanten onder andere goed zijn tegen stress en een rem vormen op de ontwikkeling van hart- en vaataandoeningen en zelfs kanker. Appels eten is gezond omdat die de hoeveelheid antioxidanten in het lichaam kunnen verhogen. Jonagold won het van oude én nieuwe rassen als Elstar, Gala en Pink Lady.

Maar denk nu niet dat andere appels niet gezond zijn: ze bevatten allen veel vitamine C en vezels!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In beginsel is iedere appel hetzelfde. Alleen de mens heeft door de eeuwen heen allerlei soorten gekweekt, omdat de een van een zure en de ander van een zoete appel houdt.

Wat betreft voedingswaarde en vitamines komen ze allemaal erg overeen. Het is meer de smaak en uiterlijk die de appel anders maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is elke appel gezond maar het moet gewoon 'klikken' tussen de appel en de appel-eter!
Niet iedereen reageert hetzelfde op hetzelfde soort voeding, dus niet iedereen reageert hetzelfde op hetzelfde soort appel.
Welke appel dan voor jou de beste is?
Daar kom jij experimenterend wel achter.

Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De onderlinge verschillen zijn minimaal. Martijn Katan, tot voor kort onze meest toonaangevende voedingswetenschapper (hij is met emeritaat) gaf aan dat een appel vooral gezond is om wat er niet in zit. In de eerste de beste eigenheimer zit al significant meer vitamine C dan in een appel, even welk ras.

Katan relativeert in zijn boek ook de gezondheidsbevorderende effecten van groente en fruit. Zoals eerder ook in het internationale Diet and Cancer Report van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds werd beweerd, is de relatie agf-consumptie en kankerpreventie zwak.

'Je kunt wel stellen dat het eten van groente en fruit beter is dan het eten van vette snacks. Agf bevat relatief veel kalium, wat helpt om de bloeddruk op peil te houden.'