Hoe weet je wanneer een wondje ontstoken is?

Ik heb een heel klein wondje, geen idee hoe ik het heb gekregen, op mijn vinger. Er zit al een lichtbruin korstje op, maar het is een beetje dik, rood en gevoelig.

Om er nou mee naar de huisarts te gaan vind ik een beetje overdreven. Maar ik weet niet of het ontstoken kan zijn, hoe ziet dat eruit?
Misschien iemand tips?

Toegevoegd na 26 minuten:
Trouwens vergeten te zeggen: mijn vingers (gewrichten) zijn ontstoken, dus daardoor is het niet echt te zeggen of de warmte van de gewrichten of van het wondje komt...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.9K

Het beste antwoord

Rood, gezwollen en gevoelig ijn goede tekenen dat het ontstoken is.

Dus wat je beschrijft klinkt alsof je een ontstekingkje hebt. Op zich geen enkel probleem. Ontstekingen gaan meestal vanzelf over.

Je kan bij de apotheek / zupermarkt een cremetje halen om te ontsmetting, of dettol / soda in heet water doen en daar een minuut of 10 in weken als je graag wilt kijken of jet het natuurlijke afweersysteem kan helpen.

Een stukje fruit met veel vitaminen kan ook helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een wond is geïnfecteerd wanneer in de wond micro-organismen zijn binnengedrongen. Als reactie op deze besmetting kan een ontsteking ontstaan. Dit kenmerkt zich door bijvoorbeeld pijn, warmte, zwelling en roodheid van de huid. Vroegtijdig desinfecteren is belangrijk om te voorkomen dat een geïnfecteerde wond ontstoken raakt. Een ontstoken wond zal niet alleen langzamer genezen, er kunnen ook littekens ontstaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
in een soda- of Badedas badje wil nog wel eens helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontsteking heeft de volgende kenmerken:
*Pijn (dolor)
*Roodheid (rubor)
*Dikte (tumor)
*Warmte (calor)
*Functieverlies

Lijkt dus inderdaad wel ontstoken, zou gewoon even afwachten, je lichaam is normaal prima instaat dat op eigen houtje op te lossen.
Mocht je je nu echt slecht gaan voelen, of mocht het wondje groter worden. Of vind je straks nog meer wondjes, zou ik wel naar een dokter gaan, lijkt me nu echter niet noodzakelijk.

**Ik ben geen medisch expert, ik geef slechts mijn mening.. Wil je echt weten wat er aan de hand is, of heb je er zelf een slecht gevoel bij, raad ik aan wel contact opnemen met de huisarts**
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst wil ik even aangeven dat je toch een beetje moet oppassen als het ( ontstoken) wondje bij je nagel in de buurt zit.
Als je het dan niet goed verzorgt kun je fijt ( ontsteking aan je vingertop) krijgen.
Eeen ontstoken vinger is rood, dik en voelt warm aan.

Wat je kunt doen is je vinger, 2 á 3 x pd., weken in warm soda water, een eetlepel op een grote mok, bv, daar past je vinger wel in. Je kunt je vinger daarna event. nog insmeren met trekzalf.

Hou het wel in de gaten, als je het niet vertrouwt, ga dan even naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine oppervlakkige ontstekinkjes die zich beperken tot de huid, zijn nooit problematisch. Je hoeft alleen maar in de gaten te houden of ze zich niet uitbreiden.

Zelf kijk ik altijd wat er gebeurt - de strijd tussen bacillen en witte bloedcellen is leuk om te zien. Zonodig druk ik één of twee keer per dag de pus eruit, verder lost het lichaam het zelf wel op.

In jouw geval moet je wel rekening houden met de ontsteking die je toch al in je vingers hebt. Gebruik je daar medicijnen voor? Dan sowieso wel naar de huisarts, want die medicijnen kunnen ook dit oppervlakkige ontstekinkje beïnvloeden, en er bijvoorbeeld voor zorgen dat je afweer de ziekteverwekkers niet op volle sterkte te lijf kan gaan.

Mocht je twijfelen maar niet direct naar de huisarts willen, dan kun je ook eens langslopen bij een kinderdagverblijf of zo. Daar hebben ze voldoende ervaring om het verschil te kunnen zien tussen ontstekingen die wel of niet pluis zijn.

Bij een apotheek kun je ook zo binnenlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je de pijn wel mee vind vallen hoef je niet naar de dokter, als het heel erg gaat kloppen en er komt gelig vocht uit en je hebt evt koorts (zo ver moet je het denk ik niet laten komen) dan kun je nog altijd gaan zou ik zeggen. schoonhouden met water en zeep, en geen creme`s en andere rommel er op smeren. lekker zonder pleister en jodium enzo laten drogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het wondje er al wat langer zit, dan zou het z.g.n. wild vlees kunnen zijn.
Dat is een klein bobbeltje, dat niet wil genezen, gevoelig is en vaak warm aan voelt.
Na verloop van tijd ontstaat er een soort glad wratje, dat als je het stuk stoot erg gaat bloeden.
Uiteindelijk kan het wel een cm. groot worden en heel vervelend. Dokter weet er wel raad mee.
Voor je ontstoken gewrichten zou ik dagelijks brandnetelthee drinken (2 a 3 Keer)
Helpt vaak uitstekend tegen gewrichts ontstekingen.
Gedroogd te koop maar ook vers te plukken.
Klen handje vol per kopje, werkt vaak al na 3 dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon naar de dokter gaan.
Vooral omdat je blijkbaar al ziek bent, je hebt ontstoken vingers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een wondje ontstoken is, voel je soms ook je hartslag in het wondje kloppen...er zijn al zoveel nuttige antwoorden gegeven, dus hier laat ik het bij...Beterschap!