Ik kreeg volgend advies, helpt het echt? Het gaat over tandvlees.

het advies was: Bij jeukend tandvlees tandenpoetsen, zonder tandpasta, en het bloed snel. Het bloed is 'vuil' en dat moet je eruit laten lopen en daarna spoelen met lauw water met zout.

Is er inderdaad een wetenschappelijke benadering die kan uitleggen waarom het 'vuile' bloed eruit schrobben helpt? Of is het gewoon onzin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij jeukend en snel bloedend tandvlees moet je wel poetsen, maar voorzichtig. Net goed genoeg poetsen om je tanden schoon te borstelen. Het is zinloos je tandvlees te beschadigen, dat vertraagt het herstel.

Je kunt beter kijken wat de oorzaak is.

Dat kan een voedselallergie zijn, of een tandprobleem, of een kaakbotprobleem - te veel om op te noemen. Misschien moet je op een iets andere manier poetsen, flossen of stokeren.

Als het probleem vaker optreedt of langer dan een paar dagen aanhoudt, zou je eens met je tandarts of je mondhygiënist moeten babbelen. Die kunnen je helpen de oorzaak te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn tandarts zegt ook altijd, gewoon door poetsen, mag rustig met tandpasta, de rotzooi moet eruit. In princiepe heb je dan ontstoken tandvlees, en een ontsteking moet je in princiepe ook open houden tot de rotzooi eruit is en de boel kan genezen. Natuurlijk moet je niet als een gek gaan schrobben maar een beetje bloed geeft niet, probeer er juist niet omheen te poetsen want dan hoopt de plak er zich onder op en krijg je een grotere ontsteking.

Mocht je er veel last van hebben geef dit dan aan bij je tandarts, dan kan hij/zij je doorverwijzen naar de mondhygieniste, en als je twijfeld over het advies, morgen even de assistente bellen, die weet het antwoord ook wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spoelen met een oplossing van aeginaforce (verkrijgbaar bij de drogist) Dit werkt ontstekingsremmend en is veilig in gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloedend tandvlees betekent meestal tandsteen vorming.
Ik zou eens mond hygieniste raad plegen!