Hoe kan ik voorkomen dat ik over een nare gebeurtenis/kritiek ga piekeren?

Hallo,

Ik merk de laatste tijd dat ik erg lang zit te piekeren.
Met name als het gaat om nare gebeurtenissen of nare ontmoetingen. In zulke situaties word ik helemaal warm
van binnen ( het tegenovergestelde van de warmte bij liefde),
en krijg ik last van nek en hoofdpijn. En dit zijn alleen de fysieke klachten.

Helaas merk ik ook dat ik geestelijk dagenlang zit te piekeren over deze nare gebeurtenissen, ontmoetingen. Verder ben ik zelf ook erg perfectionistisch ingesteld. Hierdoor weet ik van mezelf dat ik veel moeite heb met het ontvangen van kritiek.

Wat kan ik hiertegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik herken het probleem, maar het beste is om te kijken naar de positieve dingen die er gebeuren! Bijvoorbeeld als je nicht zwanger is, er leuk mee bezig zijn dat er een babytje gaat komen, richt je op dat zulk dingen. Of om nieuwe leuke kleren te kopen en er naar uitkijken die te dragen! Ik weet niet of je het volgende ook doet, maar ben er niet teveel mee bezig wat iemand anders ervan zou vinden, maar bekijk het vanuit jezelf! Maak ook alleen afspraken die je zelf leuk vindt! Ik weet niet waarover je piekert, maar ga leuke dingen doen met vrienden, een beetje afleiding kan geen kwaad! Zodat je 's avonds in je bed tevreden kan terug kijken op de dag en je kan verheugen op de volgende dag! Ook kun je een soort kalender maken waarbij je bij elke dag iets leuks zet uit de week die gaat komen, bijvoorbeeld ma: nieuwe kleding dragen, di: het wordt mooi weer, lekker in de tuin bruin worden, wo: patat eten do: het pw terug krijgen die zo goed ging, vrij: naar het strand met vrienden etc.. En denk dan aan die dingen! Een leuk liedje luisteren voor het slapen kan ook helpen of er zelfs mee in slaap vallen! Succes!