Hoe kan ik minder zenuwachtig zijn?

Ik heb maandag een debat, en ik ben altijd zooo zenuwachtig.
Laatst bij een 5 minuten presentatie was ik ook al zo zenuwachtig en mensen zeggen dat ze het aan me kunnen zien. Want ik sta dan helemaal te trillen met een blaadje in mijn hand, terwijl ik gewoon bij mezelf denk, doe is rustig t is maar een presentatie. Maar dan kan ik gewoon niet normaal m'n blaadje vasthouden dus leg ik m maar snel neer.
Helemaal gestrest. Ik vind t echt moeilijk om zoiets te doen. Iemand tips?
Diep inademen en weer uitademen helpt niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (6)

Probeer een medicijn die helpt tegen de zenuwen die je kunt kopen in de kruidvat, (valeriaan heet het) en het beïnvloed niet je concentratie ! Enige wat je voelt is dat je er rustig van wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bereid je goed voor en zorg dat er niks fout kan gaan. haal rustig adem dan gaat het al een stuk beter als het dan deze keer weer slecht gaat adviseer ik je hulp te zoeken succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je handen vouwen dat helpt je hartslag minder hard tegaan. En denken ik sta hier mensen en jij NIET!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit blijft een moeilijke vraag. Ik had er vroeger op school ook altijd last van. Maar toen ging ik bij een bedrijf werken waar ik regelmatig presentaties moest houden over ingewikkelde softwarepakketten aan groepen managers in van die wegrestaurants en zo. Eerste keer was moeilijk, maar het werd steeds makkelijker.

Belangrijk is in ieder geval: goed eten, goed slapen! Geen koffie drinken van tevoren scheelt ook. Even lekker tot jezelf komen, van tevoren even een wandelingetje door het park maken, je materiaal nog een keer goed doordenken.

Ook belangrijk: geef tijdens je presentatie niet te veel weg! Met andere woorden, zorg van tevoren dat je altijd méér weet dan dat je gaat presenteren / debatteren. It's all in the preparation. Als je dat in je systeem krijgt word je vanzelf zekerder en zekerder, want dan kun je onverwachte vragen of omstandigheden ook beter aan. Als je precies je presentatie of spreekbeurt letterlijk uit je hoofd gaat lopen leren kan er veel te veel mis gaan, als je je tekst kwijtraakt sta je met je mond vol tanden en dat wil je niet want niets is funester voor je zelfvertrouwen dan dat. Kijk maar oude debatten terug met bijv. Melkert en Fortuyn... ;)

Dus zorg echt dat je BOVEN de stof staat, zorg dat je echt met twee vingers in je neus nog vijf minuten langer door kunt lullen over elk onderwerp dat langs kan komen. Kwestie van goede voorbereiding!

Ga niet met dingen in je hand staan als het even mogelijk is. Geen koffiebeker, geen spiekbriefje, geen pen, niets. Forceer je armen en handen om zo veel mogelijk langs je lichaam te hangen. Gebruik ze spaarzaam! Alleen als je iets echt kracht bij wilt zetten kun je een armgebaar maken. Als je dat soort dingen tot het hoognodige beperkt kom je op z'n minst rustiger over, of je nou ook echt rustiger bent of niet :)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer rust pilletjes van valdispert. Niet schadelijk, het is alleen maar een plantje (valeriaan). Dit geeft rust en een betere concentratie.
Diep ademen werkt ook niet, probeer juist heel rustig en langzaam te ademen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien helpt het al als je kunt denken:" ja oke, ik ben zenuwachtig, maar dat zouden jullie ook zijn in mijn plaats", want geloof maar dat het zo is, Veel collega's stiekum blij dat ze niet op jouw plaats staan.
En jij doet het toch maar,
succes maandag
anneliez