hoe kom ik van mijn tic af

vroeger toen ik klein was beet ik me nagels daar ben ik mee gestopt omdat je er lelijke nagels van krijgt dus heb ik onopgemerkt een nieuwe tik ontwikkeld op me nagelvel bijten. ik probeer daar nu mee te stoppen omdat me nagels er nou ook niet bepaald mooier op worden, maar nu begin ik als ik niet bijt de binnenkant van me lip te bijten.
En door de stress van school wordt het telkens steeds erger.

(sorry voor de spellings fouten)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een tic is meestal een motorische stoornis die door je hersenen veroorzaakt wordt. Echte tics zijn dan ook moeilijk te controleren. die moet je doen zoals het knipperen van je ogen. Hiermee kan je ook niet stoppen.
Wat jij hebt zou ik eerder een dwangmatige handeling noemen en dat wordt denk ik bij jou veroorzaakt door stress en/of spanningen. Heel veel mensen hebben hier last van en diegenen die dit als kind al hadden, zijn dan altijd gevoeliger voor spanningen en blijven dit vaak houden. Ik denk dat je er in de vakantie minder last van hebt en het zelfs weg kan blijven? Dan is er met je hersenen niets motorisch aan de hand en hoort het bij je dat je niet goed met spanningen om kan gaan.
Je zou kunnen proberen je spanningen te hendelen en meer te ontspannen. Hiervoor kan je therapie krijgen of maak eens een ontspanningsyoga les mee. Hierbij leg je de andacht vooral op je ademhaling en vergeet je op je lippen te bijten. Je concentreert je namelijk op iets en vergeet je 'tic'. Yoga helpt ook nog eens om rustig te worden en je relativeert daardoor meer, waardoor spanningn en stress niet meer zoveel impact hebben.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hoeft bij mij geen grote stress te zijn, maar ook kleine momenten zoals wachten bij de kassa, wachten op de bus, diep nadenken.
Het wordt alleen erger als ik zenuwachtig ben of in de stress raak
amc
13 jaar geleden
Ik beweer ook niet dat het grote stress moet zijn.
Het is al genoeg om onder spanning te zijn, kan dus ook gewone spanning zijn waardoor je nerveus wordt.
Je gaat je dan afreageren door iets te moeten doen en dit heet dan een dwangmatige handeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke dankje voor je antwoord :)

Andere antwoorden (3)

Je moet bijvoorbeeld afspreken met je ouders dat elke dag kijken of je niet op je nagelvel hebt gebeten, en als je dat een maand hebt volgehouden, krijg je iets, bijvoorbeeld geld of een cadeau. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het een idee om altijd een anti-stressballetje of sillyputty (kneedgum) bij je te hebben. Op het moment dat je behoefte krijgt om even af te reageren ga je jezelf dan aanleren om in dat balletje of de sillyputty te knijpen, in plaats van op je nagelvelletjes of mondslijmvlies te bijten.
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden
Van je tic afkomen zal heel moeilijk zijn, want ik denk dat je zo iemand bent die graag "bijt".
Je zou moeten zorgen dat je zoveel mogelijk met iets bezig blijft . Ga sporten of doe iets anders waardoor je afgeleid wordt. Zo denk je misschien minder aan het bijten. Het is in ieder geval een lastig probleem.