Waarom heb je slaap nodig?

Je kan toch ook gewoon uitrusten? Waarom moet je dan perse slapen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je uitrust rust alleen je lichaam. Maar je geest heeft ook rust nodig. Als je slaapt verwerkt je geest wat je de afgelopen dag hebt meegemaakt. Soms speelt het zich ook nog in dromen af. Dat heb je echt nodig om verder te kunnen leven.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaan van de geest is nooit aangetoond. Of bedoel je de hersens?
Maar je kan je toch ook gewoon ontspannen? Naar relaxte muziek luisteren? Lijkt me ook erg ontspannend voor de geest...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marius, dat zou technisch gezien kunnen, maar in realiteit blijven je gedachten gewoon doordraaien.
Er gaan wel veel verhalen in de ronde dat er bepaalde Yogi's en Mystici zijn die helemaal niet slapen, omdat ze in vrijwel constante meditatie verkeren.
Of je dit wilt geloven is dan natuurlijk aan jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geest als in psyche.
Omdat je anders te moe wordt om je nog te kunnen concentreren!

Toegevoegd na 3 minuten:
omdat je tijdens je slaap veel energie krijgt door goed uit te rusten is overdag je bloedtransport beter doordat je genoeg energie hebt, en zo kan het zuurstof rijke bloed zich beter door je lichaam kan transporteren. en daarom heb je je slaap hard nodig omdat je zonder niet kan, en je daardoor futloos word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar uitrusten kan toch ook zonder dat je slaapt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat een mens zonder slaap dood zou gaan.Rusten is dus niet genoeg!
Slaap dient om indrukken en ervaringen te verwerken. Maar wetenschappers hebben nog een andere functie ontdekt: het wissen van mentaal afval.
Daartoe worden de zenuwconnecties die de hersenen overdag opbouwen 's nachts weer afgebroken, zodat de hersenen niet overvol raken met nutteloze informatie.
Op die manier worden ervaringen en herinneringen gemakkelijker onthouden: omdat alle overtollige informatie weg is en die het herinneren niet kunnen blokkeren.

Verder breinonderzoek legde nog bloot dat de synapsen (of verbindingen tussen zenuwcellen in de hersenen) geheel of gedeeltelijk werden afgebroken tijdens de slaap. Het is logisch dat de hersenen niet oneindig synapsen kunnen toevoegen: daar is de schedel gewoon te klein voor. Nu hebben we bewezen dat die synapsen terug verdwijnen tijdens de slaap.

Dus daarom hebben we slaap nodig en is het niet genoeg om gewoon uit te rusten.

Lees meer hieronder:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn onderzoeken gedaan, als je mensen wakker houdt, of in elk geval zodanig dat ze niet in de REM-slaap komen (de fase waarin indrukken van de dag verwerkt worden en dergelijke), dan worden mensen heel snel letterlijk gek.
Ratten gaan zelfs dood in zulke proeven, mensen niet, maar ze kunnen al heel snel in de war raken - als je een nacht niet goed slaapt, ben je meestal de dag erop wat minder geconcentreerd.
Dat kan extreme vormen aannemen als je mensen expres wakker houdt, waarbij mensen uiteindelijk kunnen gaan hallucineren (hoe dat komt is niet duidelijk: slaan de hersenen op hol? Gaan ze domweg dromen terwijl ze wakker zijn? Nog andere redenen?).
Slaap is simpelweg nodig om het brein "op te ruimen". Je kunt best een tijdje zonder, het record is geloof ik 11 dagen zonder, maar je kunt niet continu niet-slapen.