Ben je ook verslaafd aan drugs als je dit bijvoorbeeld alleen in het weekend doet?

Er wordt vaak gezegd dat je verslaafd bent aan iets als je niet meer zonder datgene kan. Daarnaast hoor je ook : als je er constant naar verlangt.. Toch zijn er ook veel mensen die alleen in het weekend drugs gebruiken op recreatieve manier. Door de weeks kunnen ze vaak prima zonder. Zijn ze dan wel verslaafd als ze het toch voor langere tijd iedere week 1 a 2 keer gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Je bent verslaafd als je niet meer zonder kunt of wilt of dit nu iedere dag is ieder weekend of eens per maand maakt niet uit.

Er zijn mensen die "recreatief" drugs gebruiken in het weekend en doordeweeks normaal functioneren vaak zie je wel dat zoiets begint met 1 pilletje en langzamerhand worden het er meer en worden de weekenden dat ze niet gebruiken schaarser.

Je bent dus pas NIET verslaafd als je zonder er naar te verlangen langere tijd zonder kunt en wilt en dat is veel langer dan een weekje.

Los daarvan is een verslaving niet altijd even slecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Los daarvan is een verslaving niet altijd even slecht"
Kan je die uitspraak toelichten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jackd; Je kunt verslaafd zijn aan iets zonder daar dusdanige hoeveelheden van te nemen dat het schadelijk is.
is het slecht als iemand iedere dag een borreltje neemt voor het eten ?
Is het slecht verslaafd aan engelse drop te zijn ?
Is het slecht als iemand 1 keer in de 14 dagen een XTC pilletje neemt ?
Is het slecht verslaafd te zijn aan hardlopen ?
Er zijn heel veel verschillenden verslavingen en de meeste verslavingen doen geen kwaad als je maar niet "doorslaat"
Bij alle verslavingen geld als je verslavend gevoelig bent zul je extra op moeten letten en heb je een sterke wil dan heb je minder kans op doorslaan en excessief gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Ja, Nee, Ja. ;-)
Ja bij alle verslavingen, maar voordat je daar op antwoord moet je bij mijn antwoord kijken naar mijn definitie van verslaving. (we zijn het met elkaar eens alleen zeggen we het iets anders) Als je echt verslaafd bent aan engelse drop (suiker) betekend dat dat je je auto verkoopt om meer drop te kunnen kopen. Na een paar jaar zal je je drop alleen nog kunnen laten bezorgen omdat je niet meer door de deur past.. Verslaafd aan hardlopen is ook niet gezond. Dat was toch een verslaving aan pijnstillers die je lichaam aanmaakt tijdens lange afstanden?
(trouwens wel veel gezonder dan vele andere dingen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd weer die autodrop he ;-) Maar we zijn het inderdaad wel over het basisbegrip "verslaving" eens. Het is het moment waarop je het vraagt of iets slecht is.
Vroeger was koffie slecht tegenwoordig is het opeens weer goed.
Een jointje was vroeger goed voor een voortijdig einde van je leven tegenwoordig wordt het zelfs voorgeschreven als medicatie.
Voorheen was MDMA verschrikkelijk nu hoor je al signalen dat het ook positief effect op je hersenen heeft.
Zo zullen er ook voorbeelden te noemen zijn die andersom zijn. En het is moeilijk te zeggen wat slechter voor je is als je het aantal doden per week bekijkt vallen er meer slachtoffers bij het sporten dan door drugs. Dus alles met mate vindt ik altijd maar het beste en zolang je andere er niet mee lastig valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"zolang je andere er niet mee lastig valt."
Is zeker waar. MDMA en positief voor je hersenen?
Zal vast zijn omdat het sterk op Ritalin lijkt en daar willen ze alleen maar positieve verhalen over naar buiten brengen.
Positief voor sommige ouderdomsziektes zou wel weer kunnen, maar dat zie ik tegen die tijd wel.

Andere antwoorden (8)

Je kunt op verschillende manieren tegen verslaving aankijken.
Een manier is om te zeggen dat je minimaal twee dagen in de week zonder in dit geval drugs moet kunnen. Dan zou je dus zeggen dat iemand die alleen de weekenden gebruikt niet verslaafd is. Maar, vaak worden de weekenden wel steeds langer. Bijvoorbeeld eerst alleen vrijdag en zaterdag, iets later hoort ook de donderdag en de zondag er al bij.
Een andere verklaring voor verslaving is dat iemand steeds meer nodig heeft om het zelfde effect te krijgen. Dus bijvoorbeeld eerst 1 pilletje voor een hele avond, later meerdere keren op een avond een pilletje om toch het zelfde te kunnen voelen.
Verslaving is een term die mensen het liefst niet horen, en ze zullen dan ook niet snel toegeven dat bovenstaande op hun van toepassing is. Maar in mijn werk heb ik helaas vaak de gevolgen gezien van iets wat lang geleden begon als af en toe in het weekend gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
n.m.m. spreek je van verslaving als je er niet meer buiten kunt, ik bedoel daarmee dat je de controle zelf kwijt bent.

neem je naar eigen wens alleen in het weekend dan lijkt me dat geen verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
i.m.h.o. heb je daar helemaal gelijk in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ervanaf. Als je ook 't weekend zonder kunt, ben je niet verslaafd. Kun je echter je weekend niet doorkomen zonder die middelen te gebruiken, dan ben je echt wel verslaafd.
Ja wat is nu precies verslaafd?
Wanneer je op de sites van de Jellinek of CAD kijkt ben je al vrij snel "verslaafd".
Wanneer je dezelfde vraag stelt aan de zg weekendjunkies of jongeren die zich in het weekend total-los zuipen, zullen ze met een heel ander antwoord komen.
Niet alleen omdat een verslaafde dit in eerste instantie altijd zal ontkennen, maar vooral omdat ze dit zelf niet als zodanig ervaren.

Zelf heb ik vanaf mijn 15e t/m mijn 30e stelselmatig grote hoeveelheden alcohol en (hard)drugs gebruikt in de weekenden. Geweldig leuke tijd gehad, maar ik heb er ook mensen aan onder door zien gaan.
Ik hield mezelf (en anderen) altijd de volgende vragen voor:
Geeft je drugs/alcoholgebruikt je problemen op 1 vd
volgende gebieden (lichamelijk, geestelijk, sociaal, financieel, school/werk? Dan begeef je je in de gevarenzone en moet je een stap terug doen? Lukt dit niet zoek dan hulp.
Voor mij werkte dit destijds om mezelf binnen bepaalde grenzen te houden. Ik vond mezelf niet verslaafd.

Wanneer ik nu terug kijk (5 jaar later) denk ik dat ik wel degelijk verslaafd was. Niet zozeer aan de middelen zelf, maar wel aan dit ëxtreme weekendritueel. Eeen weekend niet gefeest/gebruikt was een weekend niet geleefd. Ik deed er alles aan om dit te voorkomen.
De vragen die ik toen met nee beantwoordde, zou ik nu deels met ja moeten beantwoorden. Dus vind ik dat ik destijds bepaalde problemen niet zag of wilde zien.
Ik heb er achteraf geen spijt van, maar ik zou een aantal dingen zeker anders doen.

Ik hoop dat je met mijn verhaal iets mee kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook gebruik alleen in het weekend kan duiden op verslaving. Een verslaving hoeft niet per se te zijn dat je ergens áltijd onbedwingbaar naar verlangt.

Ook een roker is bijvoorbeeld prima in staat om acht uur te slapen zonder ook maar één nicotineshot tussendoor. Maar in een voor hem gebruikelijke 'rooksituatie' (bijvoorbeeld als hij altijd een sigaret rookt bij een kop koffie) kan de behoefte ineens wél onbedwingbaar zijn. Net zo zijn er genoeg alcoholisten die prima in staat zijn om hun eerste glas van de dag pas te drinken na hun werk.

Als iemand niet in staat is het weekend door te komen zónder drugs te gebruiken én als zijn behoefte en/of gebruik een negatieve invloed heeft op zijn leven (bijvoorbeeld doordat hij drugsgebruik verkiest boven sociale contacten of niet in staat is iets aan het huishouden te doen omdat hij onder invloed is), kun je net zo goed spreken van verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mhh... wat je beschrijft als verslaving zie ik meer als gewoonte. een verslaving zie ik als je er zelf de controle over kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de laatste alinea überhaupt wel gelezen? * Niet in staat zonder te doen
* negatieve invloed op het leven Dan ben je de controle behoorlijk kwijt hoor.
definitie van verslaving:
"geestelijke of lichamelijke afhankelijkheid"
lichamelijk= niet meer zonder kunnen.
geestelijk= constant verlangen.

Vooral "constant verlangen" is moeilijk te omschrijven. Je moet dat zien als altijd iets willen. Maar dan ook echt altijd, ook als je andere leuke dingen doet.

Recreatief gebruik is goed mogelijk, echter blijft het oppassen dat dat doorslaat naar een verslaving. Maar dat is bij meer dingen zo: Gamen, gokken, alcohol. (hoewel alcohol eigenlijk ook een harddrug is)

Verwar een verslaving niet met "misbruik van middelen"
Misbruik is wat o.a. jongeren soms/vaak doen.
Volgens de "richtlijnen" ben ik jaren verslaafd geweest aan alcohol: 4x per week uitgaan tijdens de studie, in die tijd redelijk wat hersencellen kapot gedronken, maar van een verslaving was geen spraken, wel van misbruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Verslaving' is een heel breed begrip.

De meest krappe definitie heeft het over onthoudingsverschijnselen als je het middel (koffie, nicotine, alcohol, heroine etc...) niet meer tot je neemt. Maar wat je onder onthoudingsverschijnselen verstaat is natuurlijk al rekbaar. Moet je trillen en zweten of is een chronisch slecht humeur ook al een onthoudingsverschijnsel?

Iets breder kan je 'verslaving' beschrijven met 'afhankelijk zijn van...'. Maar afhankelijk waarvoor? Heb je het nodig om niet te gaan trillen, om 'het leven aan te kunnen' of om jezelf een beetje te vermaken in de tijd dat je hier op aarde rond loopt?

Ik heb zelf jarenlang flink gebruikt. Recreatief, dat wel. Het had invloed op mijn manier van doen, op de mensen waarmee ik om ging en op de manier waarop ik tegen de wereld aan keek. Ik weet niet of ik mezelf verslaafd zou hebben genoemd, maar ik was afhankelijk van drugs voor de manier waarop ik was.

Was dat erg? Ik geloof het niet. Ik heb in mijn eigen onderhoud voorzien, was (en ben) aardig en behulpzaam voor mensen, niet agressief en niemand tot last.

Wel was het zo, dat op een bepaald moment het leven waarin ik zat een beetje beperkend was voor de doelen die ik had (de bekende, huisje-boompje-beestje achtige....). Toen ben ik eigenlijk als vanzelf met drugs gestopt, omdat er andere dingen waren die ik 'leuker' vond.

Dus mijn definitie: Als drugsgebruik je weerhoud of beperkt in de dingen die je eigenlijk echt wilt, dan ben je verslaafd. Als je vrij bent om drugs in te ruilen voor wat anders, dan niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
p.s. Ik kan me goed vinden in het verhaal van champignonnetje. Ik heb zeker geen spijt van die tijd. En achteraf dingen anders doen.... niet echt. Als je van tevoren alles al weet en alleen 'de juiste dingen' doet heb je een heel saai leven, ben je op je 30-ste al klaar en heb je dus nog 40 jaar te gaan waarin je niets meer te doen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een +, maar champignonnetje plaats er wel de kanttekening bij dat hij er mensen aan onderdoor heeft zien gaan. Dat mensen eraan onderdoor gaan, komt soms/vaak ook door slecht of duur spul, waardoor er geëxperimenteerd wordt met nog slechtere goedkopere middelen. Ik ben dan ook voorstanders voor complete legalisatie, met als voorwaarde dat het geld dat bespaard wordt uit drugs bestrijding (politie,justitie en gevangenissen) gedeeltelijk besteedt wordt aan voorlichting en opvang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook mensen 'er aan onderdoor zien gaan'. Maar ik vraag me af of dat door de drugs zelf kwam. In de eerste 'scene' waar ik gebruikte werd je beoordeeld / kreeg je aanzien door wat je deed. Feesten organiseren, kunst, performances of in mijn geval lichtshows. In de tweede 'scene' deden mensen niet zo veel, anders dan dromen in de koffieshop en een beetje oreren over hoe het allemaal anders zou moeten gecombineerd met half begrepen esoterische toestanden. Van die laatste heb ik nogal wat mensen zien 'verdwijnen' in een niet al te plezante richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je nog een punt.
Mensen met "problemen" gaan nogal eens onverstandig om met drugs. Drugs versterken die problemen, maar veroorzaken ze niet. Dat van die kanttekening is vooral omdat dit een forum is voor alle leeftijden. Op een 18+ forum hoeft dat er van mij dan ook niet perse bij te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drugs helpen je zeker weten NIET om 'uit de goot' te blijven. Mocht je daar echter toch belanden, dan is er meestal (ook) iets anders aan de hand dat de drugs als kanaal gebruikt om 'het fout te laten lopen'. Mocht het niet samen met drugs fout gaan, dan gaat het (later) vaak fout bij iets anders en beland je als nog in misschien een iets andere goot zeg maar.
Simpel:
Heb je nog lol als je zonder drugs uitgaat ? Als het routine is geworden om eerst je portie te nemen, en je pas dan 'klaar' voelt om uit te gaan heb je toch een verslaving.

Niet in die mate dat je leven ervan afhangt, maar als het 'recreatieve' veranderd in 'het moeten hebben' ben je verslaafd op bepaalde momenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent pas verslaaft als je niet meer zonder kunt.