Hoe vaak mag je maximaal per dag neusspray hebben?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Xylometazoline spray of druppels mag je maximaal 6 maal per dag gebruiken en niet langer dan 5 dagen achter elkaar. Anders is het middel erger dan de kwaal omdat je er dan juist een verstopte neus van krijgt.

Bronnen:
Farmacotherapeutisch Kompas

je hebt meerdere soorten neusspray dus dat is vanaf hier niet te zeggen. het staat op de verpakking of op de sticker als het via een recept verkregen is. gebruik je het vaker kan het slijmvlies geirriteerd raken en werkt het averechts, gebruik je het minder heeft het niet voldoende effect.

Ik haal meestal gewoon bij de drogist of apotheek een flesje neusspray, meestal is dit eigen merk ofzo. Ik heb niets anders gelezen, dan dat je het niet vaker dan 3 of 4x per dag mag doen, en niet langer dan 2 of 3 weken. Dat verschilt inderdaad natuurlijk per merk. Ik weet wel dat de reformwinkel natuurlijke neusspray hebben, die net zo goed, misschien iets minder snel, werken, maar die dus wel veiliger voor je neus zijn, en die kan je wel langer gebruiken.

Maximaal 6X per dag twee sprays per neusgat als het om oxymetazoline hydrochloride of xylometazoline hydrochloride gaat. Deze aan amfetamine verwante stoffen irriteren echter al na enige dagen het neusgat zelf en veroorzaken dan zwelling van het neusslijmvlies. Dit gebeurt vooral als je vaak per dag meerdere malen gebruikt en veel minder snel als je alleen voor de nacht sprayt tegen snurken en een verstopte neus. Uit ondervinding weet ik dat de een meer gebaat is bij xylometazoline (Otrivin)en de ander juist beter op oxymetazoline(Vicks sinex) reageert.Een goede verklaring heb ik daar nooit op gevonden. Helaas heeft een aanzienlijk aantal mensen langdurig dit soort medicijnen nodig omdat hun neusslijmvlies wel verslaaft lijkt aan deze stoffen. Als je je realiseert dat amfetaminen zelf ook zeer verslavend zijn is dat wel logisch. Via uitsluipen of stoppen op een gunstig moment kun je die cirkel doorbreken. Toegevoegd na 4 minuten: Als je een lege en schoongemaakte sprayflacon vult met water welke 9 gram keukenzout per liter gekookt water bevat, kun je vaak met goed effect je verstopte neus verzachten. Aan dit gebruik (mits zorgvuldige hygiene) zijn geen nadelen en geen beperkingen verbonden. Ik pas dit al jaren met goed effect toe.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100