Xylometazoline spray of druppels mag je maximaal 6 maal per dag gebruiken en niet langer dan 5 dagen achter elkaar. Anders is het middel erger dan de kwaal omdat je er dan juist een verstopte neus van krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je hebt meerdere soorten neusspray dus dat is vanaf hier niet te zeggen. het staat op de verpakking of op de sticker als het via een recept verkregen is.

gebruik je het vaker kan het slijmvlies geirriteerd raken en werkt het averechts, gebruik je het minder heeft het niet voldoende effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik haal meestal gewoon bij de drogist of apotheek een flesje neusspray, meestal is dit eigen merk ofzo. Ik heb niets anders gelezen, dan dat je het niet vaker dan 3 of 4x per dag mag doen, en niet langer dan 2 of 3 weken. Dat verschilt inderdaad natuurlijk per merk.

Ik weet wel dat de reformwinkel natuurlijke neusspray hebben, die net zo goed, misschien iets minder snel, werken, maar die dus wel veiliger voor je neus zijn, en die kan je wel langer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet langer dan 5 dagen. Xylometazoline is een van de middeltjes die lang niet zo onschuldig zijn als ze lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt,heb het net even nagekeken! Ik weet, het is troep eigenlijk. Ik heb ook liever die van de reform.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zout water en stomen kom je ook een aardig eind. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nah....doodvermoeiend als je chronisch verkouden bent ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou en of! Meestal is het dan geen virus maar een allergie of iets dergelijks. Het lijkt me de moeite waard om daarachter te komen, zodat je die wat gerichter kunt aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dat is vaak de moeite van het uitzoeken erg waard! Ik heb zelf op wat latere leeftijd dan normaal hooikoorts ontwikkeld. Dat het dat was en geen chronische verkoudheid, daar kwam ik pas achter toen ik op vakantie wanhopig genoeg was om een hooikoortsmiddel van mijn man te proberen. Normaal ben ik iemand die zorgvuldig omgaat met medicijnen, dus dat zegt wel wat over hoe vreselijk weinig lucht ik kreeg. Ik had op dat moment álles wel willen uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik leef al 30 jaar met een "verkeerd neusschotje". Allergieën of hooikoorts is toen al uitgesloten. Dit kunnen ze enkel verhelpen door een operatie. Als klein kind niet zo'n last van, begon zo in de pubertijd. Ik wissel mijn spray, af met stoombaden, en gebruik een neusbidet dat wel, ligt er aan hoe erg ik last heb. Natuurlijk dit alles niet dagelijks, gewoon met mate, maar het is een blijvend "probleem". Dat zet ik even tussen aanhalingstekens, omdat ik er heel erg aan gewend ben, en het niet echt een probleem is, ik leef er gewoon mee. Gelukkig geen hooikoorts....,dat had mijn vriend, en niet zo'n beetje ook zeg. Neu....geef mij me neusschotje dan maar ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En inderdaad, anatomische afwijkingen kunnen ook een oorzaak zijn.
Maximaal 6X per dag twee sprays per neusgat als het om oxymetazoline hydrochloride of xylometazoline hydrochloride gaat.
Deze aan amfetamine verwante stoffen irriteren echter al na enige dagen het neusgat zelf en veroorzaken dan zwelling van het neusslijmvlies.
Dit gebeurt vooral als je vaak per dag meerdere malen gebruikt en veel minder snel als je alleen voor de nacht sprayt tegen snurken en een verstopte neus.
Uit ondervinding weet ik dat de een meer gebaat is bij xylometazoline (Otrivin)en de ander juist beter op oxymetazoline(Vicks sinex) reageert.Een goede verklaring heb ik daar nooit op gevonden.
Helaas heeft een aanzienlijk aantal mensen langdurig dit soort medicijnen nodig omdat hun neusslijmvlies wel verslaaft lijkt aan deze stoffen.
Als je je realiseert dat amfetaminen zelf ook zeer verslavend zijn is dat wel logisch.
Via uitsluipen of stoppen op een gunstig moment kun je die cirkel doorbreken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je een lege en schoongemaakte sprayflacon vult met water welke 9 gram keukenzout per liter gekookt water bevat, kun je vaak met goed effect je verstopte neus verzachten.
Aan dit gebruik (mits zorgvuldige hygiene) zijn geen nadelen en geen beperkingen verbonden.
Ik pas dit al jaren met goed effect toe.