Wat betekent lactose intolerantie. In jip en Janneke taal graag.

Had vandaag een lactose blaastest. Omdat de internist besloot dat ik deze test moest doen was ik net bij haar weg. Dus kreeg de aanvraag per post.
Ik heb dus geen idee wat ik vandaag gedaan heb. Stel dat ik lactose intolerantie heb. Wat houd dat dan in.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Dat betekent dat je niet goed reageert op melksuiker (lactose) en dat je producten waar dat inzit beter niet kunt gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Lactose zit dus in bijna alles dat van melk gemaakt is, zoals kaas, yoghurt, vla, slagroom, etc.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yoghurt wordt vaak wel verdragen, omdat de lactose daarin omgezet is.
Een ergere vorm van een allergie. Vandaar intolerantie. Je kan er dan echt niets van hebben anders ben je bijna direct ziek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, een intolerantie is helemaal geen 'ergere vorm van allergie'. Intolerantie betekent dat je ergens niet tegen kunt, maar het juist *niet* een allergie is, met andere woorden een overgevoeligheid waarbij het immuunsysteem niet geactiveerd wordt. Van een flinke allergische reactie kun je in een anafylactische shock komen en zelfs doodgaan. Een intolerantie kan zo mild zijn dat je alleen wat lichte darmproblemen hebt. Het is dus niet de 'ergheid' die het verschil tussen de twee maakt.
Dan ben je allergisch voor melksuiker. Dit komt voor in de melk van alle zoogdieren. Je lichaam accepteert die stof niet en daardoor krijg je uitslag of benauwdheid of andere klachten.

Ik hoop dat dit Jip/Janneke genoeg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lactose is melksuiker, waar melk zijn zoete smaak van krijgt. Intolerantie betekent dat je het niet verdragen kan. Er zijn veel etenswaren waar melksuiker in verwerkt zit. Bij intolerantie is het dan beter voor je om die etenswaren uit je menu te schrappen.
Amadea
13 jaar geleden
Lactose zit in veel zuivelproducten (en ook in geneesmiddelen, dus als je lactose intolerantie hebt; geef dit ook aan bij de apotheek). Een intolerantie wil zeggen dat je niet tegen die stof kan.
Het wil niet per se zeggen dat je er helemaal niet tegen kan, er zijn mensen die een klein beetje wel kunnen verdragen, maar een grote hoeveelheid niet. Er zijn zelfs mensen die steeds nét iets meer middelen met lactose innemen en die op die manier over hun lactose intolerantie kunnen groeien.
Het ligt er puur aan hoe ernstig je allergie is: hoe ernstiger, hoe minder lactose je kan innemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lactose is melksuiker en komt in melk en de meeste melkproducten voor. In zure melkproducten is de melksuiker voor een deel afgebroken door bacteriën. Om lactose te verwerken heb je het enzym lactase nodig. Lactase wordt bij mensen met een lactose-intolerantie niet aangemaakt. Dat heeft darmklachten tot gevolg omdat de lactose gaat gisten. Als er zuivel wordt gegeten heeft dat winderigheid, opgeblazen gevoel en diarree tot gevolg.

De voornaamste oorzaak is waarschijnlijk dat mensen die een tijd geen zuivel gebruiken 'verleren' om het enzym lactase aan te maken. Daarom komt het heel vaak voor bij complete bevolkingen en zelfs bij het merendeel van de bevolking van continenten. Bij Afrikanen en Aziaten ben ik er altijd alert op als ze darmklachten hebben. Een poosje geen zuivel gebruiken is al een aardige test maar als je erg gevoelig voor lactose bent lijkt me een gericht onderzoek, zoals jij ondergaan hebt, op zijn plaats. In veel voedselproducten wordt namelijk zuivel verwerkt en daar kun je dan ook last van krijgen.