Bang voor operatie en naalden

Ik word in April dus geopereerd, heb ik al eerder gehad. Maar ik ben zo bang. Ik durf echt niet, ik ben als de dood voor naalden, het wordt steeds erger. Zeker na al die slechte herinneringen van de vorige operaties. Het is best een zware operatie, en ik moet minstens 3 prikken. Maar ik lig hier soms echt nachten van wakker, hoe kan ik hiermee omgaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (5)

Je zou hulp kunnen zoeken bij een psycholoog bijvoorbeeld, dit klinkt als een fobie en daar kun je vanaf komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer uit te zoeken wat er precies allemaal gebeurt voor, tijdens en na de operatie. Onzekerheden en onduidelijkheid helpen je angst te versterken.
schrijf ook in een dagboek of gewoon op een briefje waar je bang voor bent. het wegschrijven kan het piekeren verminderen.
praat er over met vrienden en familie gedeelde smart is halve smart.
En bedenk je even wat de gevolgen zijn als je deze operatie niet doet. maak jezelf duidelijk dat je deze operatie wilt en dat niemand je dwingt.

ik hoop dat dit je een beetje helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het goed is dat je dit aangeeft aan je arts en hem/ haar vraagt wat voor mogelijkheden het ziekenhuis hiervoor heeft getroffen. In ieder geval is het zo dat je altijd voor een operatie een gesprek met een anesthesist (narcotiseur) hebt. Het is de anesthesist of zijn assistent die meestal het infuus bij je aanlegt. Geef in dit gesprek aan dat je bang bent voor prikken en vertel over je ervaringen van de laatste keer en wat dat met je heeft gedaan.

Bij kinderen wordt er vaak Emla zalf gegeven, maar dit werkt voor volwassenen even goed.
In Emla zalf zitten stoffen die verdoven. Er worden meerdere prikplekken uitgekozen waar eventueel een infuus ingebracht kan worden (ze worden niet allemaal gebruikt!!! , maar je moet meerdere opties hebben). Op die plekken wordt een grote 'kwak' zalf aangebracht en dan wordt het afgeplakt met een doorzichtige plakker. De zalf wordt als het ware opgesloten. De zalf werkt in op de huid en verdooft je huid. Dit helpt goed!! Bij een injectie/ infuus is vooral het door de huid aanprikken wat zo pijnlijk/ gevoelig is.
Stel dat dit nou lukt (je infuus is ingebracht) en je moet nog andere injecties/ ruggenprik hebben dan kan je vragen of ze je iets 'gezelligs' kunnen toedienen via het eerste aangebrachte infuus. Iets rustgevends bijvoorbeeld. Dat werkt wat sneller dan de rustgevende medicatie die je moet slikken voor een operatie. Maar ook dat helpt beter dan niets. Daarnaast is het zo dat stress remmend werkt op rustgevende medicatie. Je bent zo hyper dat een rustgevend pilletje dan weinig meer doet. Medicatie in de bloedbaan is doeltreffender.
Hieronder een linkje over Emla zalf.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Ik wens je veel succes in april!!
Steenuiltje
13 jaar geleden
Je kunt in het ziekenhuis vragen of ze verdovende creme op de prikplaatsen willen smeren (Emla creme). Willen ze dat niet, kun je aan je huisarts een receptje Rapydan pleisters vragen. Dit zijn pleisters met verdovende stofjes erin (Lidocaine + Tetracaine). Worden ook warm als ze aan de lucht blootgesteld worden. Hierdoor komen je vaten wat omhoog te liggen, zodat ze makkelijker aan te prikken zijn. Is de kans kleiner dat ze mis prikken en het nog een x moeten proberen. Ik heb die pleisters uitgeprobeerd, en het werkte echt goed. Je huid wordt diepgenoeg verdoofd om het niet te voelen. Ik geloof dat er wel een eigen bijdrage van 2 euro 50 op zit. Per pleister. Maar als het je gerust stelt, is 7 euro 50 natuurlijk een fluitje van een cent. Sterkte met alles en beterschap alvast!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook kunnen proberen je gewoon over te geven aan de situatie. Het is vervelend, dat weet ik uit meerdere operaties.Maar je kunt jezelf l;os maken van het gebeuren. Met enige moeite althans. Jij bent jong, ik ben oud, maar ik vrees het even erg als jij.