Omdat dat anatomisch gezien het handigst is.

Om de handelingen te kunnen doen, die wij met onze handen doen, zijn drie scharnierpunten nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er niet meer schanieren(weet niet hoe je het noemt) in zitten.

maar als je bedoelt wat voor nut het heeft weet ik het niet, komt vast door de evolutie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is gemakkelijkste om dingen te kunnen vastpakken....
en om dingen op te pakken...
echter is het anders bij je duim die kan je maar 2 keer buigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je hem alleen op zo'n manier rond kan maken.
Hierdoor kan je iets goed in je hand vasthouden.
amc
13 jaar geleden
Omdat je 3 scharnieren hebt in je vinger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een combinatie van eea zo eenvoudig mogelijk houden & optimaal gebruik maken van kracht / energie.

Een gewricht is een gecompliceerd & kwetsbaar onderdeel van het lichaam. Dit zijn de delen die het snelste verslijten. Dus is er een voordeel aan het hebben van zo min mogelijk gewrichten. Dus: Hoe minder des te beter.

Het minimum aantal gewrichten wat je nodig hebt om een idhcte lus te maken, is 2 (Je kan dan met je vinger een driehoekje maken). Echter, dit is qua krachten die je spieren op de botten kunnen uitoefenen lastig te construeren in een manier dat het functioneel is. Tevens blijft er met alle weefsel om de botten heen eigenlijk geen ruimte over om nog iets vast te klemmen. Kom je op 3 stuks uit. Om nu een gesloten lus van een vinger te maken creeer je met je botjes een vierkant. Dis is een zeer sterke 'vorm' voor spieraanhechting. Je kan recht op het bot oppervlak je spier aanzet aantrekken, waardoor je optimale kracht benutting hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je gewrichten dit mogelijk maken en omdat hier 3 van tot je vinger behoren (duim 2, maar die is bij de muis van je hand waar het aan de pols vastzit enorm bewegelijk.

de vingerkootjes kunnen maar 1 kant op scharnieren.
de knokkels, en de muis van je duim zijn veel beweeglijker