Is het erg als je maar een keer in de acht weken ongesteld bent inplaats van een keer in de 4 weken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Hoe oud ben je en hoe lang ben je al ongesteld? (hoeveel jaren in totaal bedoel ik).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij een jongen is, is het helemaal erg dat hijbongesteld is.
Als daar onder iets can bloed uitkomt is dat niet gezond.
Kimath
13 jaar geleden
doet me denken aan die aflevering van South Park :P
toen dachten de jongens dat ze ongesteld waren.
Amadea
13 jaar geleden
Uit haar vorige vraag blijkt dat zij te licht is, en bang voor een controle door de schoolarts. Anorexia kan ook tot gevolg hebben dat je maandelijkse cyclus van slag raakt....
Kimath
13 jaar geleden
Owja, ik lees het nu ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
?????? WTF!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dit nu weer voor iets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wordt die conclusie toch altijd zo snel getrokken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar nu gaan ze opeens denken dat ik anorexia heb! Wtf!
Kimath
13 jaar geleden
De laatste tijd hebben we hier vaak mensen gehad die vragen stelden over hun gewicht en die tegen de rand van zoiets aan zaten. Ik denk dat iedereen daarom een beetje bezorgd is, wegens je eerdere vraag. Niks verkeerd mee bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Appiehappie: ondergewicht kan inderdaad de cyclus ontregelen. Of je nu anorexia nervosa hebt (de stoornis) of alleen anorexia (dat betekent niets meer of minder dan flink ondergewicht!) zonder psychische problemen. Dat jij je in je vorige vraag zorgen maakt of de GGD-arts je te licht zult vinden is ook wel veelzeggend. Als je namelijk te licht was en er verder niets aan de hand was, waarom zou het dan erg zijn als die arts dat ziet? Natuurlijk kunnen wij niet via internet zeggen of jij anorexia hebt. Maar dat je hier zó sterk op reageert dat je er direct weer een nieuwe vraag aan besteedt is wel zorgelijk. Waarom ligt dit zo gevoelig? Wij zijn maar anonieme internetters, wat maakt het uit wat 'ze' denken? 'Ze' dachten trouwens niet zo heel veel tot jij in een stuip schoot bij het woord 'anorexia'.

Het beste antwoord

Dat ligt een beetje aan je leeftijd. In de pubertijd en de overgang is het normaal dat een vrouw onregelmatig menstrueert.

Daar tussenin is een cyclus van 21 tot 31 dagen normaal te noemen. Als het daar sterk van afwijkt, is het raadzaam een medisch onderzoek te laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je nog jong bent, dus een tijdje pas ongesteld dan moet alles even wennen en in balans komen. Dit heb ik ook gehad. Geen ernstig iets als je pas ongsteld bent.
Kom dit zomaar? Dan zou ik zeker naar een arts gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp uit een andere vraag dat je in de tweede klas zit. Op jouw leeftijd is het nog heel normaal als je niet precies iedere vier weken ongesteld wordt, je lichaam is de boel nog aan het 'inregelen', en dat kan best een paar jaar duren.

Omdat je bij die andere vraag bang lijkt te zijn dat de schoolarts je te licht zal vinden, wel een waarschuwing: het is in deze fase van je leven belangrijker dan ooit om voldoende energie binnen te krijgen via eten. Je lijf is zich in hoog tempo aan het ontwikkelen, als je écht ondergewicht hebt, kan die ontwikkeling verstoord worden. Dat kan gevolgen hebben voor de rest van je leven.

Ik geef in de bron onder mijn antwoord een link naar de BMI-berekenaar van het voedingscentrum. Als je die invult, kun je zelf even nakijken of je wel een goed gewicht hebt voor jouw leeftijd en lengte. Ben je inderdaad te licht, vraag dan advies aan de schoolarts of je huisarts over hoe je gezond wat kunt aankomen.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik lees inmiddels bij één van je andere vragen dat je 14 jaar bent, 1,64 m lang en 49 kilo. Geen zorg, dat is een prima gewicht voor jou. Hoef je meteen ook niet meer bang te zijn voor de schoolarts.