Is het erg als je maar een keer in de acht weken ongesteld bent inplaats van een keer in de 4 weken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat ligt een beetje aan je leeftijd. In de pubertijd en de overgang is het normaal dat een vrouw onregelmatig menstrueert. Daar tussenin is een cyclus van 21 tot 31 dagen normaal te noemen. Als het daar sterk van afwijkt, is het raadzaam een medisch onderzoek te laten doen.

Als je nog jong bent, dus een tijdje pas ongesteld dan moet alles even wennen en in balans komen. Dit heb ik ook gehad. Geen ernstig iets als je pas ongsteld bent. Kom dit zomaar? Dan zou ik zeker naar een arts gaan!

Ik begrijp uit een andere vraag dat je in de tweede klas zit. Op jouw leeftijd is het nog heel normaal als je niet precies iedere vier weken ongesteld wordt, je lichaam is de boel nog aan het 'inregelen', en dat kan best een paar jaar duren. Omdat je bij die andere vraag bang lijkt te zijn dat de schoolarts je te licht zal vinden, wel een waarschuwing: het is in deze fase van je leven belangrijker dan ooit om voldoende energie binnen te krijgen via eten. Je lijf is zich in hoog tempo aan het ontwikkelen, als je écht ondergewicht hebt, kan die ontwikkeling verstoord worden. Dat kan gevolgen hebben voor de rest van je leven. Ik geef in de bron onder mijn antwoord een link naar de BMI-berekenaar van het voedingscentrum. Als je die invult, kun je zelf even nakijken of je wel een goed gewicht hebt voor jouw leeftijd en lengte. Ben je inderdaad te licht, vraag dan advies aan de schoolarts of je huisarts over hoe je gezond wat kunt aankomen. Toegevoegd na 2 uur: Ik lees inmiddels bij één van je andere vragen dat je 14 jaar bent, 1,64 m lang en 49 kilo. Geen zorg, dat is een prima gewicht voor jou. Hoef je meteen ook niet meer bang te zijn voor de schoolarts.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/bmi.aspx

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100