In hoeverre kan een resistente bacterie gemakkelijk van dier naar mens overgaan?

Mijn hond heeft een resistente bacterie in zijn oren, de dierenarts belde daarover. De bacterie is niet makkelijk weg te krijgen omdat het immuun is voor antibiotica. Nu vertelde hij daarbij dat mensen met een lage afweer (Zwangeren, ouderen, baby's) een goede hygiene moeten gebruiken om te zorgen dat die bacterie niet een ontsteking veroorzaakt bij een mens.
Nu is het zo dat ik 26 weken zwanger ben.... ik vraag me toch af in hoeverre een dierlijke bacterie op een mens kan overgaan en hoeveel risico ik dan loop. De dierenarts zei dat het niet erg gevaarlijk ofzo is, maar het moet wel gemeld worden bij de huisarts. Je bent namelijk niet blij als je zelf een resistente bacterie krijgt.
Weet iemand in hoeverre die kans aanwezig is? Grote kans, kleine kans??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je moet verschil maken tussen een bacterie bij je dragen en er ziek van zijn of worden. Heel veel varkensboeren bijvoorbeeld dragen de MRSA-bacterie bij zich, domweg omdat hun dieren ermee besmet zijn maar ze hoeven er niet ziek van te worden. Dat gebeurt pas als bacteriën op plaatsen het lichaam binnendringen waar ze niet thuishoren, meestal in combinatie met een verzwakte weerstand.

Het is wel goed om er rekening mee te houden dat pseudomonas aeruginosa inderdaad berucht is om zijn resistentie en zijn grilligheid. Prima dat je contact opgenomen hebt met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk in ja.... als je bv hepatitus B drager bent, hoef je het nog niet te hebben....
dank voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, zelfde geldt voor tbc. Bij een goede conditie is er weinig tot niets aan de hand maar voor het geval dat kun je toch maar beter preventief of curatief (be)handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lastig te behandelen; een resistente bacterie.... ben ook in overleg met de dokter hierover.
Er kruipt hier straks wel een babytje rond namelijk... maar om zo'n lief beest nou weg te moeten doen.... :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet inderdaad een soort risico-inventarisatie doen. Hoe groot is het risico dat je baby iets oploopt, wat kun je doen om dat risico te verkleinen of te elimineren en wat houdt dat risico precies in? Bij een grote kans op een dodelijke of erg invaliderende aandoening zal je hoogstwaarschijnlijk iets anders kiezen dan bij een kleine kans op een licht ongemak. Ik wens je daar sterkte bij!

Andere antwoorden (1)

Dit is compleet afhankelijk van de bacterie. Elk dier is anders. En als een dier een bepaalde ziekte heeft, betekent dat niet dat een mens er ook ziek van kan worden. Zonder de informatie welke bacterie je hond heeft is hier geen zinnig antwoord op te geven, buiten: Luister naar je dierenarts en prata met je huisarts. Neem wel alle gegevens van de dierenarts mee naar je huisarts.