Werkt valeriaanwortelextract echt? Is er wetenschappelijk bewijs voor?

Volgens de verpakking is de aanbevolen dosering 3 x 2 dragees die samen 750 mg valeriaanwortelextract bevatten. Ik merk er werkelijk helemaal niks van.
Werkt dit spul echt, is het bewezen of bestaat de werking er voornamelijk uit dat het idee dat je pilletjes slikt je moet doen moet geloven dat die dan ook wel wat zullen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (4)

Tja:
Van oudsher wordt valeriaan gebruikt voor het verminderen van spanningen, met name bij slaapstoornissen. In gecontroleerde studies is gebleken dat het valeriaanwortelextract de tijd verkort die u nodig heeft om in slaap te vallen. Het verbetert bovendien de kwaliteit van de slaap. Uit onderzoek is gebleken dat valeriaanextract de tijd die in de diepste slaapfase wordt doorgebracht verlengd.

Welke "gecontroleerde studies" en welk onderzoek en waar dat te vinden is, dat is mij niet duidelijk.

Toevallig vertelde mijn man vandaag dat ie er helemaal niets van merkt dat ie al bijna een doosje valeriaan
op heeft, afgelopen week.
Hij gebruikt ook 750 mg valdispert per dag.

Zelf heb ik het ook wel eens gebruikt, zonder enig merkbaar effect.
Ik heb dat gewenste effect wel met St Janskruid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valeriaan is zeker een werkzame stof, hoewel niet zo krachtig als de meeste chemische middelen. Het middel is beschreven in het Farmacotherapeutisch Kompas. Zoals je ervaren hebt doet het bij sommige mensen nauwelijks iets tot niets. Ik heb het toevallig laatst ook eens geprobeerd om beter te slapen met een dubbele dosis, 250 mg. Inderdaad de hele nacht doorgeslapen tot aan de wekker, wat me bijna nooit gebeurt. Zowat de hele dag erop heb ik echter misselijk rondgelopen, hetgeen inderdaad als bijwerking vermeld staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valeriaan (Valeriana officinalis), een kruid word al heel lang als kalmerend middel wordt gebruikt, maar is ook rijk aan calcium. Het calcium versterkt het kalmerende effect van het kruid op het zenuwstelsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn (persoonlijke) ervaring is dat het werkt, je wordt er wat rustiger van en zelf merk ik dat ik ook wat meer mogelijkheden zie als ik valeriaan geslikt heb (normaal gesproken ben ik nogal gefocussed, maar door valeriaan denk ik wat "breder"/ zie ik meer mogelijkheden).

Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Bij mij werkt het altijd vrij snel (in ieder geval dezelfde dag), maar ik denk dat het wel zo is dat je bij regelmatig gebruik een grotere hoeveelheid opbouwt zodat het dan beter werkt