Werkt valeriaanwortelextract echt? Is er wetenschappelijk bewijs voor?

Volgens de verpakking is de aanbevolen dosering 3 x 2 dragees die samen 750 mg valeriaanwortelextract bevatten. Ik merk er werkelijk helemaal niks van.
Werkt dit spul echt, is het bewezen of bestaat de werking er voornamelijk uit dat het idee dat je pilletjes slikt je moet doen moet geloven dat die dan ook wel wat zullen doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens o.a deze sites wel: Valeriaan helpt tegen slapeloosheid Peter Leathwood deed onderzoek bij 128 proefpersonen en bij een dubbelblinde opstelling waarbij hij capsules met valeriaanextract en fopcapsules gebruikte, bleek dat de inslaap tijd bij valeriaan korter was. Ook de kwaliteit van de slaap verbeterde erdoor. De effecten waren het sterkst bij de mensen die gewoonlijk veel last hadden van slapeloosheid. http://www.lerenslapen.nl/page/1604/slapeloosheid-valeriaan.html Wil je meer lezen over dit onderzoek, kan je deze PDF downloaden en lezen ;) http://www.springerlink.com/content/vxn7w167j375r225/ Maar natuur-medicatie/kruiden of chemische (let wel : in de reguliere geneeskunde worden ook kruiden verwerkt!) wees ten alle tijde voorzichtig met 'natuurlijke middelen' want geen mens is gelijk, je kan ook allergisch voor iets zijn, en van o.a St.Janskruid in producten is al bekend dat deze ook zeer averechts kan uitpakken. Persoonlijk ben ik zeker (mits je wil en ook doorzet) dat je 'goed slapen' jezelf ook kan aanleren. Of anders maar via een cursus/begeleiding. Belangrijk onderdeel van ZELF aanleren is op zoek gaan naar de oorzaak die (mede) zorgt dat je slecht slaapt. En dit vooral naar fysieke - (kan duiden op een ziekte) EN psychische factoren. Als kind en tot de leeftijd van rond de 40 jaar, sliep ik slecht en werd "van elke verandering of geluid" wakker! Ernaast was een "te vol denk-hoofd en stress" een oorzaak. Hier ga ik nu niet in op hoe het lukt of werkt (is erg slaapverwekkend haha) en ook weer persoonlijk. Intussen slaap ik zeer goed op uitzonderingen na! Zonder kruiden of medicatie. ;-)

Tja: Van oudsher wordt valeriaan gebruikt voor het verminderen van spanningen, met name bij slaapstoornissen. In gecontroleerde studies is gebleken dat het valeriaanwortelextract de tijd verkort die u nodig heeft om in slaap te vallen. Het verbetert bovendien de kwaliteit van de slaap. Uit onderzoek is gebleken dat valeriaanextract de tijd die in de diepste slaapfase wordt doorgebracht verlengd. Welke "gecontroleerde studies" en welk onderzoek en waar dat te vinden is, dat is mij niet duidelijk. Toevallig vertelde mijn man vandaag dat ie er helemaal niets van merkt dat ie al bijna een doosje valeriaan op heeft, afgelopen week. Hij gebruikt ook 750 mg valdispert per dag. Zelf heb ik het ook wel eens gebruikt, zonder enig merkbaar effect. Ik heb dat gewenste effect wel met St Janskruid.

Valeriaan is zeker een werkzame stof, hoewel niet zo krachtig als de meeste chemische middelen. Het middel is beschreven in het Farmacotherapeutisch Kompas. Zoals je ervaren hebt doet het bij sommige mensen nauwelijks iets tot niets. Ik heb het toevallig laatst ook eens geprobeerd om beter te slapen met een dubbele dosis, 250 mg. Inderdaad de hele nacht doorgeslapen tot aan de wekker, wat me bijna nooit gebeurt. Zowat de hele dag erop heb ik echter misselijk rondgelopen, hetgeen inderdaad als bijwerking vermeld staat.

Bronnen:
http://www.fk.cvz.nl/

Valeriaan (Valeriana officinalis), een kruid word al heel lang als kalmerend middel wordt gebruikt, maar is ook rijk aan calcium. Het calcium versterkt het kalmerende effect van het kruid op het zenuwstelsel.

Mijn (persoonlijke) ervaring is dat het werkt, je wordt er wat rustiger van en zelf merk ik dat ik ook wat meer mogelijkheden zie als ik valeriaan geslikt heb (normaal gesproken ben ik nogal gefocussed, maar door valeriaan denk ik wat "breder"/ zie ik meer mogelijkheden). Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100