Zijn kikkersprongen slecht voor je knieën en dergelijke?

Wij moeten op de training (hockey) vaak kikkersprongen doen. Als je dat een paar keer hebt gedaan, gaan je spieren helemaal branden. Je krijgt er ook heel erg spierpijn van. Toen dacht ik, als je spieren branden lijkt me dat niet heel erg goed voor je spieren. Is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Je moet ze niet tevaak doen. Dat je spieren gaan branden, is omdat je waarschijnlijk die oefening niet vaak doet. Je spieren zijn het niet gewend en je zult ook spierpijn krijgen. Als je die oefening vaker doet, zal het steeds minder erg gaan branden, doordat je spieren eraan wennen. Als je last van je knieën krijgt, kun je beter stoppen, dat is namelijk niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kikkersprongen zijn op zich niet slecht voor je knieën, als je beenspieren sterk genoeg zijn om je knieën de ondersteuning te geven. Het brandende gevoel in je spieren is de verzuring die je voelt. Hier is niks mis mee, dit is normaal, en is ook vaak de bedoeling van een training, mits je je spieren ook de kans geeft om te herstellen. De spierpijn die je voelt zijn letterlijk haarscheurtjes die ontstaan in je spieren. Deze herstellen zich in een periode van rust, en worden zo sterker en voller. Vandaar dat het steeds minder pijn gaat doen, naar gelang je de oefening vaker uitvoert. Wat mij betreft is dit voor jou een goede training. Mocht je toch last krijgen van je knieën dan zou ik eerst andere beenversterkende oefeningen doen, die minder belastend zijn.
Succes ermee!