In de spiegel kijken en de dingen opnoemen waar je trots op bent van jezelf. En dat elke dag. Je gaat je zichtbaar beter voelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dit helpt goed, elke dag iets moois van jezelf opschrijven :)
En als je je slecht voelt, het lijstje doorlezen.

Andere antwoorden (10)

Accepteer hoe je bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet gewoon zeggen wat je vindt en daarachter staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door coaching te volgen b.v.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan bij de ggz een assertiviteits cursus gaan volgen. Moet je doen heb je voor altijd heel veel plezier van!! Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mensen van je zeggen terugkoppelen maar verder nemen als een korreltje zout...
En wanneer je iemand vertrouwd, bijt eena door en wees spontaan, en sta achter je keuzes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op toneel (les) daar krijg je heel veel zelfvertrouwen van! En je maakt veel vrienden.
Mischien is het een idee om een toneelcursus te doen bij een volksuniversiteit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef het is aan bij je huisarts misschien kan een cursus voor jou een hoop helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je vooral beseffen dat het niet zo veel uitmaakt wat mensen van je denken. Onzekerheid zorgt er jammergenoeg vaak voor dat het zichzelf versterkt, omdat het je de neiging geeft dingen te doen die op op het eerste gezicht je onzekerheid lijken weg te nemen, maar je stiekem nog onzekerder kunnen maken... Onzeker zijn heeft vaak te maken met je omgeving; je vergelijkt jezelf met iets en voelt je daarin minder. Onzekere mensen 'vinden' elkaar (vaak onbewust), want als groep ben je veiliger. Het zijn vaak die groepjes die het gevoel van onzekerheid sterker maken, omdat dat het belang van de groep versterkt. Ook moet je proberen je minder te focussen op wat je gezegd wordt te vinden/voelen/willen door omgeving en media; Volg je gevoel! Ga meer om met mensen die je nemen zoals je bent, sta voor je mannetje en dúrf vooral te doen waar je je goed bij voelt. Onzekerheid is niet iets waar je mee geboren bent, het is iets dat zich in je ontwikkelt en alles dat ontstaat kan ook weer verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk ben je niet altijd en overal onzeker. ga eens na welke situaties je onzeker maken en welke niet. onderzoek dan het verschil tussen deze situaties. Maak het dus niet te globaal, te algemeen.
Als je in een situatie onzeker wordt, laat het dan even zo zijn. Onzekerheid camoufleren leidt vaak tot overacting, je bent dan niet meer jezelf. Op die manier verlies je contact met jezelf en dat is nog erger dan onzekerheid.
Let goed op je adem als je onzeker wordt en tracht jezelf te ontspannen. Bedenk dat mensen vaak minder met jou bezig zijn dan dat je denkt. De meeste mensen zijn vooral met zichzelf bezig, wees maar gerust. Zelfs al bega je een flater zijn ze het vaak snel vergeten.
Als je onzekerheid leidt tot bepaalde minder gewenste effecten (bv. je voelt je te onzeker om te solliciteren, je vindt geen partner omdat je onzeker bent...) dan is het wellicht goed om begeleiding te vragen. ik adviseer je wel om geen begeleiding te kiezen die oneindig spit in je verleden, maar begeleiding die je in het hier en nu verder helpt. Natuurlijk is het verleden ook wel belangrijk, maar het is totaal niet nodig dit volledig uit te spitten vooraleer je kan veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzekerheid is angst. Je moet dus erachter komen waar je bang voor bent en daarmee aan de slag. Ben je bang voor het oordeel van anderen? Waarom is dat oordeel zo belangrijk voor je?
Een psycholoog kan je helpen minder onzeker te worden. Ook een goede tip: boekje met de titel: ik kan denken en voelen wat ik wil.
Bronnen: