Wat gebeurt er precies als je nek omdraait en hoe ga je hieraan dood?

Krak?

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat scheurt er/wat breekt er, waarom wordt dit je einde? Als je hoofd 180 graden draait

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.5K

Het beste antwoord

Je hoofd draait op twee scharnierende halswervels, de atlas en de draaier. De draaier heeft een uitsteeksel en de atlas een bandje wat om de punt van de draaier valt.
Als je je 'nek' breekt dan breekt het bandje van de atlas waardoor de punt van de draaier het ruggenmerg kan binnendringen en beschadigen waardoor verlamming ontstaat.
Niet altijd als het bandje breekt ontstaat meteen een beschadiging van het ruggenmerg, de kans daarop is dan wel heel groot.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je je hoofd 180 graden zou draaien dan zou de atlas het ruggenmerg afsnijden omdat het draaipunt excentrisch ligt, maar ook dan zal het bandje van de atlas eerder breken met bij verder draaien fatale beschadiging van het ruggenmerg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je nekwervels kunnen niet zover draaien,doe je dit wel breekt je ruggengraat bij de nekwervels en word je ruggenmerg onderbroken.Dit heeft als gevolg dat je in elk geval verlamd raakt van de nek naar beneden...
je hoeft er niet per se dood aan te gaan
maar plezierig is anders ;)

Toegevoegd na 11 minuten:
Voor de duidelijkheid ;)
Je krijgt een dwarslaesie/tetraplegie

Een dwarslaesie is een onderbreking van het ruggenmerg en daarbij de zenuwbanen die lopen in het ruggenmerg, waardoor uitval van de zenuwen ontstaat die onder dat niveau (van het hoofd af gerekend) van het ruggenmerg ontspringen. Hierdoor ontstaat een verlamming van benen, bij hogere letsels ook van de armen of zelfs van de ademhalingsspieren. Een dwarslaesie is een zeer ernstig letsel dat over het algemeen niet meer kan genezen. Afhankelijk van op welke hoogte in het ruggenmerg het letsel zich voordoet, vallen er bepaalde lichaamsfuncties weg. Incontinentie kan ontstaan en het gevoel in ledematen gaat vaak (deels) verloren.

Compleet en Incompleet
Compleet Bij een complete dwarslaesie zijn de zenuwen geheel door en is er geen functioneren en gevoel meer vanaf dat punt. Dit is nooit meer te genezen.

Incompleet Bij een incomplete dwarslaesie zijn de zenuwen niet allemaal geheel door of zijn de zenuwen licht beschadigd. Bij een incomplete dwarslaesie is een enig herstel mogelijk, hoewel er permanente schade zal blijven bestaan. En er is grote kans op terugslag dat het herwonnen functioneren weer verloren gaat.

Aard van de uitval
Bij een dwarslaesie hangt het van de hoogte af wat de aard van de uitval is, tot en met de eerste lendenwervel wordt gesproken over een lage laesie en vanaf de twaalfde thoracale wervel wordt gesproken over een hoge laesie.

Tetraplegie
Bij een tetraplegie is er sprake van een volledige verlamming van het lichaam vanaf de nek naar beneden. Hierbij is dus geen functioneren en gevoel meer van alle vier de ledematen. Dit komt voor bij een hoge laesie. Bij een tetraplegie is er vaak een beschadiging ergens in de zenuwen tussen de achtste thoracale wervel en de tweede cervicale wervel.

Bij al deze vormen kan je in leven blijven,waarschijnlijk kom je het ziekenhuis niet meer uit en is het de vraag wat voor leven je dan nog hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote kans dat je zenuw vanaf je hersenen zal breken, en dat je verlamd zal raken, ook zal je dan snel sterven omdat je hersenen geen controle meer hebben over je organen.

**lichtje uit**
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ruggemerg breekt, en hiermee de zenuwbanen naar de rest van je lichaam. Je ademhaling en hartslag zijn weliswaar niet bewust gestuurd, maar lopen wel via de hersenstam, welke in de aansluiting van je wervelkolom op je hersenen ligt: Je stopt met ademen & e hart wordt niet meer gestuurd. Daarnaast verlies je de controle over de rest van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gebroken nek hoeft nog niet te betekenen dat het je dood is. Talloze mensen hebben het overleefd, meestal met verlammingsverschijnselen of een dwarslaesie. Mijn man is het ooit overkomen en hij had het geluk dat niemand wilde proberen hem te verleggen of zijn hoofd wilde draaien, want dit kan fataal zijn en je compleet verlammen. Hij heeft met gefixeerd hoofd moeten liggen in een zg. halovest. Een ijzeren gestel dat op zijn schouders rustte en waarvan schroeven steeds moesten worden opgespannen. Zodra dit was aangebracht had hij het gevoel weer terug. Doordat er geen ruggenmerg was uitgelopen kon hij herstellen. De revalidatie en het ziekenhuisverblijf heeft een dik jaar geduurd.
Je kunt er ook aan overlijden en dat gebeurt wanneer er een wervel gebroken is op of boven het cervicaal niveau
4. Op C-4 zitten nl. de aftakkingen van het diafragma en dit zorgt voor de ademhaling. Dit zorgt voor een verlamming hiervan en dit leidt tot ademstilstand en voert tot de dood.
amc