Waarom is een rok of jurk iets vrouwelijks? Hoe komt het dat vrouwen deze zijn gaan dragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik vind het seksistisch dat mannen geen jurken zouden 'mogen' dragen.
Mannen, evrouwcipeer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schotland?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeg, doe me een lol, ik moet al zoveel, moet ik nou gaan fietsen en drummen met een jurk aan? Respectievelijk levensgevaarlijk en buitengewoon onpraktisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb (als meisje) ook een hekel aan jurken en rokken. Afschaffen die handel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag een grapje als antwoord ook?
Omdat vrouwen met de rok omhoog nog altijd hard kunnen wegrennen, en de mannen met de broek naar beneden daar iets meer moeite mee hebben. Een kleine voorsprong bij aanranding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das n goeie ineke.die houden we erin.:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is dan zo'n man die evrouwcipeert. Ik draag sinds enkele jaren graag rokken in mijn vrije tijd. Vooral in het begin is het allemaal heel spannend totdat je het zelf vrijwel normaal gaat vinden. Ik ben een gewone heteroman. Mijn vrouw heeft er helemaal geen moeite mee. Vindt dat je moet dragen wat je lekker vindt, en dat vind ik van een rok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brabart: kijk eens rond hoeveel fietsende vrouwen er zijn met een rok aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BraBart, ik fiets en drum regelmatig en moet zeggen dat dit beide prima te doen valt in een rok of jurk, al gaat mijn voorkeur uit naar een broek. Ik vind dat mannen ook die keuze zouden moeten mogen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En Vandeman: Geweldig! De wereld kan meer mensen zoals jij gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Hippo, maar sinds wanneer fietsen vrouwen met een rok op een fiets met een stang? Ik ben het Cirque du Soleil niet !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enne NovemberGra: ben ik benieuwd hoe jij basedrum- en hi hatpedaal bedient in een strakke kokerrok of een ruimvallende jurk, lijkt me nog steeds zeer onpraktisch als "werkkleding".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BraBart, een ruimvallende jurk levert daarbij geen problemen op hoor, die trek ik gewoon omhoog. En een strakke kokerrok draag ik sowieso al niet, maar dat zou nog wel eens problematisch kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Novembergra. Dank je voor het compliment. Uiteraard vind ik het in de zomer helemaal heerlijk, lekker met de blote benen, nu vul ik het veelal aan met een maillot of legging. En wat het ermee fietsen betreft: Lukt hoor, iets optillen om op te stijgen, maar dat is bij enkele rokken niet eens nodig.

Het beste antwoord

Een jurk of rok is eigenlijk in principe niets anders dan een lang hemd. Toen er nog geen broeken bestonden liep iedereen daarin, zowel mannen als vrouwen. Als je naar de huidige klederdrachten van de verschillende landen kijkt, (Pakistan, Afghanistan, Arabië) zie je dat nog steeds; een lang hemd, dus een soort jurk, en een soort broek of legging eronder en eventueel een riem of gordel om het middel. Later zijn mannen colbertjasjes en broeken gaan dragen, wat voor hun werkzaamheden wel zo praktisch was en nog is. Dus nu dragen ook veel vrouwen een broek.
Vrouwen zijn de jurk verder gaan ontwikkelen en er zijn eeuwen geweest waarin dit gewaad een waar kunstwerk was, en een sierraad voor de vrouw om haar lichaam beter uit te laten komen. Het zat wel ongemakkelijk en zat ingewikkeld in elkaar. Daar is men dus weer van terug gekomen en nu zijn de jurken weer simpeler, praktisch en veel prettiger te dragen. Een rok is de onderste helft van een jurk; een bloes de bovenste helft.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de rokken en jurken zijn door de eeuwen heen zelf ook door mannen gedragen..
de mode veranderde toen de pantalon werd uitgevonden...

Toegevoegd na 2 minuten:
denk maar aan de schotse bevolking...die dragen rokken..
sinterklaas heeft een een jurk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rok of jurk is eenvoudiger te maken dan een broek of een jasje en waarschijnlijk werden die rokken net als bij de Schotten dan ook door mannen gedragen en zijn mannen pas later broeken en jasjes gaan dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een broek is praktischer, denk aan paardrijden met een broek ipv een rok. Vrouwen kregen eeuwen terug minder bewegingsvrijheid dan mannen, dus een broek werd niet voor hen ontworpen. Alleen mannen hadden het nodig voor de activiteiten die pasten bij hun rol destijds.