Is er een relatie tussen kou en blaasontstekingen, of juist niet?

Mijn vorige huisarts heeft eens gezegd op mijn vraag of ik bij een blaasontsteking of zoiets warme onderbroeken moet dragen, dat dat niet nodig is. Hij zei, dat mensen denken dat blaasontstekingen of urinewegontstekingen door kou wordt veroorzaakt, maar dat dat niet zo is.

13 jaar geleden
15.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die huisarts dat tegen je heeft gezegd, waarom geloof je dat dan niet? Hij heeft studie gedaan, dus mag je ervan uitgaan dat hij op een simpele vraag als dat wel antwoord kan geven.... lijkt mij
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik geloof hem wel. Maar ik vraag mij af hoe dat fabeltje in de wereld is gekomen dat het door de kou komt? Een kennis van mij, die ook huisarts was, zei eens tegen mij, dat kou toch wel invloed heeft.

Antwoorden (6)

Nee, er is geen relatie tussen kou en blaasontstekingen.
Een blaasontsteking (cystitis) wordt veroorzaakt door een infectie die tot een ontsteking van de blaaswand leidt. Soms is ook de urinebuis ontstoken (urineweginfectie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft gelijk. Je krijgt geen blaasontsteking van kou, net zo min als je verkouden wordt van kou. Het is allemaal een kwestie van weerstand. Als je weerstand te kort schiet, kun je ziek worden.
Uitzondering is denk ik als je heel kwetsbaar bent, of als je echt onderkoeld raakt. Dat zijn wel risico's voor de gezondheid. Maar voor 'normale' mensen is kou geen reden om ziek te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo maar let wel op dat je buik en voeten geen kou vatten. Het is geen oorzaak maar dan wel meehelpen met het ontwikkelen van de verkeerde bacteriën. En geloof me ik heb er nou al zo'n 15 keer een blaasontsteking gehad, doe het nou maar. En drink cranberry sap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord lijkt mij duidelijk na bovenstaande reactie's . Factoren die wel meespelen zijn oa anatomie van de persoon, incontinentie, persoonlijke hygiëne( afveeg gewoontes), en de laatste/grootste groep: pech.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal niet gek dat mensen denken dat kouwe billen enzo een blaasontsteking veroorzaakt. Maar het klopt niet. Blaasontsteking komt van binnen uit. Heeft dus niets te maken met de kou van de buitenkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals in de andere antwoorden al staat, krijg je van kou geen blaasontsteking.
Maar het is wel zo dat als jij met dit weer in een kort rokje buiten gaat lopen dit een flinke aanslag op je weerstand is,wat weer tot gevolg kán hebben dat de blaasontsteking ineens de kop op steekt.

Dus indirect heeft het er wel mee te maken, daar komt ook de 'volkswijsheid' vandaan dat je je warm moet aan kleden om geen blaas ontsteking te krijgen