Kan aangepaste voeding helpen bij een winterdip?

Ik ben nl reeds in het bezit van een lichtwekker en een daglichtlamp en probeer zo veel mogelijk toch wat buiten te komen overdag. Kan ik ook iets positiefs doen met mijn voeding? Bijv dingen extra eten óf juist niet eten?
iemand ervaring/

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goede voeding zal niet tegenwerken, in de winter ligt je verbruik wat hoger en ook het gemi aan zonlicht doet de Vit D afnemen, welke met een vitaminesupplement goed te compenseren is. Wat echt helpt is een (gasontladings)lamp in je (woon)kamer waarmee je de verlichting tot meer dan 7000 lumen opvoert. Uit onderzoek is gebleken dat dat werkt Dat is meer licht dan een halogeen-bouwlamp van 500 Watt geeft en de kleurtemperatuur is beduiden hoger, zodat het meer op warm zonlicht lijkt. Dergelijke lampen zijn kostbaar maar verjagen winterdips. Onder de naam CDM , powerball (osram) of HID (minstens 70 Watt) licht je een woonkamer uit als op een zonnige namiddag. Voor overdag is kleur 942 (kleurkwaliteit rapportcijfer 9 kleurtemperatuur 4200 Kelvin en 's avonds 827 -835 optimaal. Deze lampen richt je op het plafond, ze produceren weinig warmte maar zeer veel warm en gezellig licht. Alle kleuren zitten er in, wat met TL licht NIET zo is. Deze gasontladingslampen benaderen zonlicht met alle voordelen van dien. Door het hoge rendement en de lange levensduur verdienen ze zich ruim terug. Zelf pas ik ze toe, een vriend die papegaaien kweekt krijgt nu jongen van zijn eigen vogels, wat voorheen niet lukte en vele mensen knappen zienderogen op. Veel UV geven deze lampen niet , er zit een UVA/UVB filter voor wat ontkleuring in de woonkamer van gordijnen etc tegengaat. Zonder er een handeltje op na te houden heb ik nog een paar lampen met armatuur, die laatsten zijn kostbaar omdat er ingewikkelde voorschakelapparatuuur in zit, Vraag er in een persoonlijke mail rustig om. Zogezegd handel ik niet in dit spul, de armaturen zijn echter lastig te krijgen, de lampen zef (de branders dus) kosten 30-40 Euro en gaan minsten 6000 uur mee, besparen echter 500-70= ruim 100 Euro per lamp. (gerekend over de levensduur, laag ingeschat) Omdat ze MEER en bruikbaarder licht geven dan 500Watt bouwlanpen is de besparing hoger en voel je je er beter bij. Ze zijn gemakkelijk in ieder interieur te integreren. In aanschaf en werking voldoen ze beter dan de lichtherapielampen van diverse merken.

Je moet niet meer of minder gaan eten dan je gewend bent of voor jou goed is. Misschien zou je zo gevarieerd mogelijk kunnen gaan eten en zo gezond mogelijk. Dat is het gezondst voor je lichaam, waardoor je je energieker voelt.

Wie een winterdip wil vermijden, doet er goed aan gezond te eten. Je lichaam haalt zijn energie immers hoofdzakelijk uit je voeding. Je kan kiezen uit een kleurrijke waaier aan groenten en fruit, koolhydraten en peulvruchten. Eet je gezond, dan voel je je fysisch en psychisch fitter en energieker. Een energievolle dag begint bij het ontbijt Na een verkwikkende nachtrust is je lichaam toe aan een gezond en energierijk ontbijt. De combinatie van volkoren ontbijtgranen met fruit en halfvolle melk is daarom een slimme keuze. Wie echter de dag begint met een vetrijk ontbijt, zoals bijvoorbeeld wit toastbrood met salami, zal zich de hele ochtend traag en zelfs opgeblazen voelen. Een energierijk ontbijt geeft je daarentegen de hele dag een betere concentratie en productiviteit.

Bronnen:
http://www.infotalia.com/nld/specials/them...

In de winter kunnen we in Nederland geen vitamine D maken uit zonlicht, en aardig wat mensen hebben dan ook een vitamine D-tekort (niet alleen in de winter overigens). In hoeverre dat bijdraagt aan de winterdip, weet ik niet. Maar volgens mijn huisarts kan een tekort wel zorgen voor te weinig energie, dus het is best aannemelijk. Vitamine D zit in vette vis, en een heel klein beetje in ei en in sommige paddestoelen die onder bepaalde omstandigheden gegroeid hebben. En er zijn natuurlijk vitamine D-supplementen. Wat bij mij persoonlijk ook helpt is warm voedsel/drinken. Wetenschappelijke onderbouwing heb ik hiervoor niet, maar ik heb merk dat ik me daardoor in de winter wel beter voel dan als ik alleen koude dingen eet en drink. Regelmatig een kop thee levert nauwelijks calorieën, maar wel veel warmte.

Een lichtwekker helpt niets bij een winterdip, die helpt je om makkelijker wakker te worden. Een daglichtlamp kan helpen (ligt eraan wat voor een, sommige zijn puur 'cosmetisch' en zullen niet tegen de dip helpen), buiten komen helpt ook. En probeer wat voeding betreft naar je lijf te luisteren: soms heb je in de winter vooral zin in 'stevige kost', de stamppotten en dergelijke, en mandarijnen en sinaasappels: gewoon doen! (Net zoals je tegen de lente ineens weer zin in sla krijgt, en dan geen stevige salade met noten en kaas of zo, maar echt iets lichts. Je lijf weet het vaak het beste ;-))

vitaminen geven meer weerstand in de winter, en die kun je eten doormiddel van natuurlijke voedingssupplementen, zoals pollen, stuifmeel, waar alle vitaminen in zitten die het menselijk lichaam nodig hebben heel veel water drinken bij gebruik ervan, en met een hele lage dosis beginnen, 25 miligram per 14 dagen opvoeren met 25 miligram, ik slik het al 25 jaar, 500 mgr per dag prima natuurlijke voeding. lees er veel over en overtuig jezelf, het helpt niet in de originele korrel vorm, dus het moet microscopies fijn vermalen zijn, voor een optimale werking. Ik voel me prima gezond, mede door gezond bewegen en eten. nooit een griepprik gehad en nooit verkouden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100