Goede voeding zal niet tegenwerken, in de winter ligt je verbruik wat hoger en ook het gemi aan zonlicht doet de Vit D afnemen, welke met een vitaminesupplement goed te compenseren is.
Wat echt helpt is een (gasontladings)lamp in je (woon)kamer waarmee je de verlichting tot meer dan 7000
lumen opvoert.
Uit onderzoek is gebleken dat dat werkt
Dat is meer licht dan een halogeen-bouwlamp van 500 Watt geeft en de kleurtemperatuur is beduiden hoger, zodat het meer op warm zonlicht lijkt.
Dergelijke lampen zijn kostbaar maar verjagen winterdips.
Onder de naam CDM , powerball (osram) of HID (minstens 70 Watt) licht je een woonkamer uit als op een zonnige namiddag.
Voor overdag is kleur 942 (kleurkwaliteit rapportcijfer 9 kleurtemperatuur 4200 Kelvin en 's avonds 827 -835 optimaal.
Deze lampen richt je op het plafond, ze produceren weinig warmte maar zeer veel warm en gezellig licht.
Alle kleuren zitten er in, wat met TL licht NIET zo is.
Deze gasontladingslampen benaderen zonlicht met alle voordelen van dien.
Door het hoge rendement en de lange levensduur verdienen ze zich ruim terug.
Zelf pas ik ze toe, een vriend die papegaaien kweekt krijgt nu jongen van zijn eigen vogels, wat voorheen niet lukte
en vele mensen knappen zienderogen op.
Veel UV geven deze lampen niet , er zit een UVA/UVB filter voor wat ontkleuring in de woonkamer van gordijnen etc tegengaat.
Zonder er een handeltje op na te houden heb ik nog een paar lampen met armatuur, die laatsten zijn kostbaar omdat er ingewikkelde voorschakelapparatuuur in zit,
Vraag er in een persoonlijke mail rustig om.
Zogezegd handel ik niet in dit spul, de armaturen zijn echter lastig te krijgen, de lampen zef (de branders dus)
kosten 30-40 Euro en gaan minsten 6000 uur mee, besparen echter 500-70= ruim 100 Euro per lamp.
(gerekend over de levensduur, laag ingeschat)
Omdat ze MEER en bruikbaarder licht geven dan 500Watt bouwlanpen is de besparing hoger en voel je je er beter bij.
Ze zijn gemakkelijk in ieder interieur te integreren.
In aanschaf en werking voldoen ze beter dan de lichtherapielampen van diverse merken.