Is het overlijden van een eerstegraads familielid aan darmkanker op jonge leeftijd (32) per definitie een sterke indicator voor HNPCC of FAP?

HNPCC en FAP zijn in dit verband de erfelijke aandoeningen die kunnen leiden tot kanker (Hereditair Non-Polyposis Colorectaal Carcinoom en Familiaire Adenomateuze Polyposis).

Van de persoon in kwestie is voor zover bekend geen dossier bewaard gebleven, daarom wil ik weten of de leeftijd van 32 jaar op zichzelf aanleiding geeft tot vermoeden van erfelijkheid en / of specifiek een autosomaal dominante aandoening als FAP of HNPCC.

Als aanvullende (uiteraard optioneel te beantwoorden) vraag wil ik graag weten of de kans dat er inderdaad sprake is van erfelijkheid te kwantificeren valt en zo ja wat globaal de kans is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Darmkanker is niet hetzelfde als FAP of HNPCC. Het is zo dat 3% van de mensen met dikkedarmkanker HNPCC hebben, en 1% heeft FAP. Er is dus wel een indicatie, maar het is niet een 'sterke indicator' zoals jij dat omschrijft. Mocht je echt bezorgd zijn dan is een colonoscopisch onderzoek een optie, dan wordt al vrij snel uitgesloten of jij ook bij 'de club' hoort of niet.

Bronnen:
eigen familie
http://www.stoet.nl/overstoet/

Helaas is er te weinig informatie om je een globale kans hierop te geven. Zo weet je bijv. niet waar de kanker vanuit ging (bijv. rectum, colon, duodenum, jejunum, ileum) en uit wat voor cellen de kanker bestaat. Je weet dus dat de desbetreffende persoon aan darmkanker is overleden, maar niet aan welk stuk van de darm. Zo staat er bijv. geen enkel verband tussen FAP en HNPCC bij carcinomen die uitgaan van de dunne darm. Als de kanker dus in de dunne darm gelokaliseerd is, is er dus geen enkele indicatie om jezelf te testen op deze erfelijke aandoeningen, tenzij je symptomen hebt ontwikkeld die kunnen wijzen op FAP. Als je toch bang bent dat je een van de twee erfelijke aandoeningen hebt zou ik hiermee naar de dokter gaan en vragen of er een DNA-diagnostiek met colonoscopie uitgevoerd kan worden. Het lijkt me trouwens sterk dat de desbetreffende persoon in Nederland is behandeld voor zijn kanker aangezien er geen dossier bestaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100