Zijn gevoelens en nieuwsgierigheid in de sauna uitgeschakeld?

Dit naar aanleiding van de vraag; of het nog wel verantwoord is om als ouder naakt te zijn in de nabijheid van je 12 jarige kind.
http://www.goeievraag.nl/vraag/verantwoord-zoon-bijna-12-naakt.105742?p=2

Er zijn best veel mensen die zeggen, 12 is een leeftijd dat een kind anders naar een lichaam (van het andere geslacht) gaat kijken en het misschien beter is het niet meer te doen.

Dan vraag ik mij af, hoe gaat dit dan in de sauna?
Is de erotische spanning/ nieuwsgierigheid tussen man en vrouw of jongvolwassen dan ineens weg? alleen maar omdat je dan in de sauna bent of wordt er toch wel aardig veel gekeken en vergeleken?

Ik vraag dit omdat ik nog nooit naar de sauna geweest en twijfel of ik dat wel moet doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Kimath
13 jaar geleden
Ik ben laatst gezellig samen met mijn moeder naar de Zwaluwhoeve geweest, was hartstikke leuk.
Ik ben wel al 22, dus de situatie zoals jij beschrijft is niet helemaal van toepassing.

Het beste antwoord

ik ga regelmatig naar zowel de sauna als het naaktstrand.
pubers kom ik hier zelden tegen: die zijn waarschijnlijk nog teveel bezig met hun lichaam en de onzekerheid hier over om naaktrecreatie te waarderen.
het went bijzonder snel, als je gewoon naakt loopt tussen andere naakte mensen.
eigenlijk denk ik dat het veel erotischer is als mensen nog iets aanhebben.
op een gewoon strand is het veel meer kijken en bekeken worden dan in de sauna of het naaktstrand.
ik zou zeker niet twijfelen, maar het gewoon eens proberen, vermoedelijk ben je dan meteen verkocht! :)
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik ga ook geregeld naar de sauna. naakt zijn is daar niet alleen functioneel, het voelt ook heel natuurlijk en vrij. al moest ik de eerste keer natuurlijk ook wel over een drempeltje heen. merk dat er in de sauna veel minder geloerd wordt dan bijv op het strand of in het zwembad. komt misschien omdat iedereen zo ontspannen is. ik kan het je absoluut aanraden, om het saunagevoel een keer te gaan ervaren!
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wijlen mijn moeder zei altijd "Bloot slaat dood', en ze had gelijk. Het zien van een bloot lichaam is noch erotisch noch afstotelijk. Als je dezelfde personen later gekleed ziet, dan werken ze vele malen meer erotiek op dan bloot.

Het voordeel van met een kind regelmatig nar de sauna gaan, is dat je het kind een betere bescherming tegen rare mensen geeft. Maar pubers zijn over het algemeen uitermate preuts, dus wellicht ben je al te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevoelens en nieuwsgierigheid kun je niet uitschakelen, je kunt ze wel (proberen te) onderdrukken.
jc54
13 jaar geleden
Ik ga regelmatig naar de sauna, 's zomers naar het naaktstrand en op vakantie naar naturistencampings. Vooral op campings kom ik ook genoeg jongvolwassenen tegen. En ik kan je vertellen: ruimtes vol met naakte mensen zijn een stuk minder spannend dan stranden vol met mensen in badkleding of terrasjes vol met meisjes met korte rokjes en decolleté's.

Naakt is alleen spannend als het uitzondering/bijzonder is. In een omgeving waar naakt normaal is, is er geen sprake van erotische spanning.

Ik ga je niet het fabeltje vertellen dat in dergelijke omgevingen nóóit spannende gedachten bij mensen op zullen komen. In de sauna of op het naaktstrand zie ik het ook als er een erg mooie man of vrouw voorbij komt. Maar het sleutelwoord is hier *ook*. Het valt me niet meer op dan wanneer ik volledig gekleed op een terras mensen zit te kijken.

Wat belangrijk is om te weten: naakte mensen zijn net zo goed in staat om hun lust te bedwingen als geklede mensen. Net zoals bijvoorbeeld de gemiddelde man een vrouw zonder hoofddoek niet zomaar bespringt (reden waarom in sommige religies vrouwen hun haar moeten verbergen) bespringt de gemiddelde man ook niet zomaar een vrouw zonder kleren (reden waarom er in de maatschappij in het algemeen nog veel preutsheid bestaat).

Sterker nog, de gemiddelde omgeving waar naakt normaal is, is een stúk veiliger dan veel andere geklede omgevingen. Sociale controle is groot en seksueel gedrag is mínder aanvaard dan in de meeste geklede omgevingen. Ik heb letterlijk nog nooit ongewenste seksuele aandacht gehad in een naakte omgeving, inclusief relatief onschuldige voorbeelden als opmerkingen of vervelende blikken. Dat is in veel andere omgevingen wel anders.