Hoe kan je in het algemeen t beste om gaan met stress?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Alle antwoorden hier zijn behulpzaam. Denk ook aan de lichamelijke factor: onder stress maakt je lichaam veel noradrenaline aan, wat maakt dat je je slecht kunt ontspannen. Dit kun je tegengaan door de aanmaak van endorfine te bevorderen, door lichamelijk bezig te zijn. "Begin de dag met een explosieve inspanning", zei een dokter ooit eens tegen mij, "bijvoorbeeld een half uurtje hardlopen." Ik houd niet van joggen, maar ik heb een goeie oplossing gevonden in een roeimachine, waarop ik mij elke ochtend 15 minuten uitleef, met een mooi muziekje erbij. Ik kom er altijd met een heldere kop van af. "Voor het slapen gaan een uurtje wandelen. Neem een hond!", zei de dokter ook. Dat middel vond ik erger dan de kwaal, daar moet ik nog wat op verzinnen. Ik kijk na dat advies wel heel anders aan tegen de mensen die elke avond laat hun hond uitlaten.

Wat ik heb geleerd: leven in het nu, bewust, en je dus niet druk maken om het verleden of de toekomst. Nu nog toepassen.....

Door uit te gaan van je eigen kracht! Je niet gek laten maken!! Voldoende goede nachtrust kan ook goed helpen, alsmede prettige ontspanning in je vrije tijd.

Muziek luisteren en lekker hard meezingen.

Als je veel dingen nog moet doen die je nog niet gedaan hebt: Alles in je hoofd op een rijtje zetten... Bijvoorbeeld als je nog 6 dingen moet doen... Eerst het ene, Dan het andere, Dan weer het andere. Als je het gewoon in een rijtje achterelkaar doet is alles zo gebeurd. Als je gewoon niet goed in je vel zit dat je daarom zo stressig bent. Gewoon even tot 10 tellen in je hoofd. Dat lucht vaak wel op. ;-) * Of neem een bad, heel ontspannend. ;-)

Ten eerste: Een gezond relativeringsvermogen,om zo dingen in de juiste proporties te plaatsen (dus zaken níet teveel opblazen). Ten tweede: Afstand kunnen nemen (gevoelsmatig) van een probleem en de gedachten/gevoelens op iets anders,iets positiefs in je leven,focussen. Ten derde: zorgen dat er genoeg rustpunten zijn in je leven (creëer waar/wanneer je kunt,voldoende rusttijd en mocht iemand je daarmee in de weg staan,gewoon aangeven,dat díe door jou gereserveerde tijd níet verstoord mag worden,dus in deze gewoon de aanwezigheid van een ander even weigeren) Ten vierde: gezond slaap-waakritme en gezond eten en drinken,plus daarnaast genoeg en gezond bewegen(wandelen/fietsen in de natuur,zwemmen werkt óók ontspannend,enz.)

Door het met humor te doorspekken, kun je er weer grip op krijgen, en relativeren. Humor ontspant en maakt het probleem luchtig. Bijvoorbeeld je hebt een lezing voor een groot publiek, waar je je verschrikkelijk druk om maakt. Op het moment zelf als je voor al die mensen staat, maak je een leuk grapje, de mensen lachen en je lacht zelf vrolijk mee, zo is alle stress in een keer weg, en het ijs is gebroken. Ik heb dit zelf meerdere malen toegepast op mijn werk, en het lukte om zo weer vat te krijgen op de situatie. het werkt echt.

Als je werk hebt, meteen een week vrij nemen, en dan vooral geen plannen maken voor wat je met die tijd gaat doen. Opstaan, relax, niet toegeven aan uitnodigingen van vrienden als je er geen zin in hebt, Doen wat jij wilt. Geen plannen of afspraken maken!

Communicatie werkt stressverminderend Financiële druk beperken. Organiseer en beperk je activiteiten. Verminder de angst om te falen. Matige lichaamsbeweging en gezonde voeding zijn ook nuttig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100