Zou het gebruik van een defibrillator (?!?) op een gezond persoon dodelijk zijn ?

dus zo een ding wat je gebruikt bij een hartaanval , als je dat op de borst van een gezond , jong persoon aanzet ..........wat zijn dan de gevolgen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Bij oude defibrillators zou dit een averechts effect hebben.

Moderne apparaten kunnen het onderscheid inderdaad zelf maken

http://nl.wikipedia.org/wiki/Defibrillator

Toegevoegd na 33 seconden:
die oude worden dus ook niet meer gebruikt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is onmogelijk, daar een defibrilator alleen reageert op een zogenaamd "flabberend" hart. Het apparaat zal dus niet werken op een goedwerkend hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou wel het normale hartritme kunnen verstoren wanneer je dit op een gezond persoon zou zetten. Je geeft het hart als het ware een shock. Dus nooit uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een defibrillator zonder aanleiding op een hart zet veroorzaak je een hartstilstand of hartritmestoornissen.
Het antwoord is dus; waarschijnlijk wel.

De stroomstoot zet het hart even op pauze (letterlijk even stil) het doel is dat de sinusknoop (verantwoordelijk voor het normale hartritme) weer begint met afgeven van signalen waardoor er weer een normaal hartritme (sinusritme) ontstaat.

Om die reden heeft het defibrilleren alleen zin als er sprake is van een hartritmestoornis ( atriumfibrilleren of ventrikelfibrilleren) en niet bij een hartstilstand.