Moet je zo vaak naar de WC?

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/755/Cafeine/article/detail/293221/2008/05/29/Nooit-meer-moe-door-juiste-voeding.dhtml

Hier staat dat je eigenlijk zo veel moet drinken dat je om de twee of 3 uur naar het toilet moet. Maar dat red ik bij lange na niet! Ik ga op een dag voor de kleine beurt hooguit 2 of 3 keer op een dag. Dan zou je 5,3 tot 8 keer voor een kleine beurt (met 8h slaap) naar de wc moeten op een dag??

Klopt dit?

En als ik moet specificeren, dan is de vraag specifiek bedoelt voor de man.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nee, dat klopt niet. Als je relatief weinig drinkt of een relatief grote blaas hebt, hoef je niet 5 tot 8 keer per dag naar de WC.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad normaal dat je ongeveer om de vier uur moet plassen en gemiddeld 1x per dag moet poepen.

Twee à drie keer per dag plassen betekent dat je inderdaad te weinig drinkt.

Nu is het wel zo dat mannen minder snel moeten plassen dan vrouwen, maar dan nog zou je gemiddeld vier keer moeten plassen per dag. De nacht niet meegerekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan dit zelf heel goed nakijken...hoe donkerder je urine..dan drink je te weinig.. heldere urine geeft heldere kleur...
als je dat hebt gekeken dan kan je zeggen of je te weinig gaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan drink je voldoende...en heb je gewoon een grote blaas, of althans je kan t goed volhouden
De Nederlandse en Engelse Wikipedia denken daar verschillend over. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord. Wat ik van de vochthuishouding weet is dat de urine helder moet zijn. Als het donker is drink je te weinig. Als je aandrang voelt om te plassen moet je gaan plassen. Lang ophouden en geforceerd plassen zijn beiden niet gezond. Als je actief bezig bent, is het beter om te drinken voor dat je dorst krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit uitgaan van slechts één bron bij dit soort dingen.
Vergelijk je urine overdag maar eens met je urine na een nacht slapen - waarschijnlijk is die laatste donkerder, geconcentreerder en ruikt ie ook sterker. Dat hoort. Overdag moet je urine niet al te donker zijn en niet al te sterk ruiken.
2 keer vind ik niet heel erg veel, maar als het bij jou nooit anders is geweest, zou ik me geen zorgen maken.
Eerlijk gezegd: om de 2 uur naar de wc moeten is verrekte irritant, neem dat van mij aan :/