Wat kan de oorzaak zijn van "slechte adem"?

ligt het aan wat je eet, of juist wat je niet eet?

er werd net tegen mij gesproken, door iemand met een zeer slechte adem, ik heb direct een mentosje aangeboden, en t kwartje viel gelukkig ook... maar hoe kom je eraan...
bah echt vies..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een maag klep die niet goed sluit. Dat is het ergste. De alcohol kegel staat op de tweede plaats. Ontstekingen in de mond ruikt soms ook vies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ het is een verpleger, zie zit denk nu niet aan de snaps...lijkt wel of hij stront op heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens wiki heet een slechte adem Foetor ex ore. Die maag lucht is het ergst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bah, ik werd er misselijk van..

Andere antwoorden (3)

Slecht gebit of heeft last van veel vuil op de tong en dat gaat dan stinken, vandaar dat tong poetsen of schrapen steeds meer opkomt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest voorkomende oorzaken van een slechte adem zijn:

Slechte mondhygiëne
Met name achterblijvende bacteriën op de (achterkant van) de tong.
Een ontsteking in de mond
Bijvoorbeeld mondslijmvliesontsteking of tandvleesontsteking
Een aandoening van de neus- of keelholte
Bijvoorbeeld een ontsteking of neuspoliepen
Een Zenker divertikel in de slokdarm
Dit is een uitstulping in de vorm van een zakje, in de slokdarmwand. In dit zakje kunnen etensresten achterblijven en gaan rotten.
Het volgen van een (streng) dieet, ofwel lijnen
Roken
Alcoholgebruik of regelmatig gebruik van knoflook, uien en sommige kruiden/specerijen
Een slecht sluitend sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag.
Als dit sluitspiertje niet goed sluit kan slechtruikende lucht uit de maag ontsnappen. Bij mensen met een middenrifsbreukje kan het sluitspiertje minder goed sluiten. Daarnaast kan roken het sluitspiertje wat verslappen.
Verstopping en/of extra gasvorming in de darm
Bij iedereen komt gas vrij, als voedsel in de darm verteerd wordt. Als ontlasting lang in de darm blijft zitten (verstopping), kan het gaan gisten door het inwerken van de bacteriën in de darm. Hierdoor ontstaat extra gasvorming. Dit gas kan door de wand van de darm in de bloedbaan worden opgenomen en via de longen worden uitgeademd. Dit kan een slechte adem veroorzaken.
Minder voorkomende oorzaken zijn ziekten van het maagdarmkanaal, een infectie met de Helicobacter pylori, en lever- of nierfalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mindere Lever en Galfunctie kan ook mede een oorzaak zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan ook +