Een transgender is niet één soort mens.
Een transgender is iemand die een genderidentiteit of -expressie heeft die niet overeenkomt met zijn of haar biologische geslacht.
Transgender-zijn kan in verschillende gradaties tot uitdrukking komen, uiteenlopend van cross-dressing, travestie of androgynie, waarbij slechts deels of alleen bij bepaalde gelegenheden de kenmerken die geassocieerd worden met het andere geslacht worden overgenomen, tot het volledig en definitief van geslacht veranderen door middel van een medische behandeling. In het laatste geval spreekt men ook wel van transseksuelen.
Wat maakt iemand eigenlijk man of vrouw? Je borsten? Of je een piemel hebt? Hormonen? Baardgroei? Genexpressie? Chromosomen dan toch?

Sommige mensen hebben XX-chromosomen, maar ook een piemel. Anderen hebben XXY chromosomen, of alleen X. Soms hebben mensen iets wat niet duidelijk een piemel óf een vagina is. Anderen hebben wel XX-chromosomen en een baarmoeder, maar ook veel mannelijke hormonen. Er zijn zelfs mensen die een mozaïek zijn en deels XY, deels XX-chromosomen hebben.

Wat jij je voorstelt als transgender-man (biologisch gezien dus met piemel) hoeft qua chromosomen én dus ook hormonen geen man te zijn. Het zijn vooral de hormonen die bepalen hoe je lichamelijk reageert. Bij wat extra mannelijke hormonen zal hij/zij best een erectie kunnen krijgen, maar met een overdosis aan vrouwelijke hormonen zeker niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
.... maar, de vraag is gewoon of je als vrouw geboren transgender man een erectie kan krijgen. En daar komt volgens mij wel wat meer bij kijken dan hormonen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Uit het verhaal van o.a. de chromosomen blijkt, dat je de transgenders niet in het biologische geboorteplaatje van man of vrouw kunt plaatsen. En ja, je hele sexuele leven en activiteiten hebben met je hormonen te maken. Hormonen
Veel dingen spelen een rol in wie je bent en wat je doet, maar ook hormonen spelen hierbij een belangrijke rol.
Zo is de hoeveelheid testosteron van invloed op mannelijk gedrag, bijvoorbeeld op je vatbaarheid voor visuele prikkels.
Testosteron en oestrogeen
Hormonen hebben een grote invloed op onze lichamelijke groei en ontwikkeling. De veranderingen in de puberteit worden veroorzaakt door geslachtshormonen. Ook je seksuele verlangens worden deels veroorzaakt door deze geslachtshormonen. Wat zijn seksuele verlangens?
http://www.vrijeliefde.nl/wat-is-seksualiteit/fysiologie.html
Én de hormoonproductie is erfelijk en zit dus in de chromosomen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Dat er meerder typen transgenders bestaan is volgens mij niet de discussie en ook niet vraag.
Maar,... de vragensteller moet zelf maar beoordelen welk type transgender wordt bedoeld.
Ik lees de vraag als: Ik ben transgender. Geboren als vrouw, nu man. Kan ik een erectie krijgen? Een transgender man is namelijk een man die geboren is als vrouw.

Het antwoord is dan: Ja, indien ik een erectieprothese heb (operatief).

Als je van vrouw naar man gaat, kun je kiezen om van je vagina een penis te maken. Niet iedereen wil dat! Er zijn dan twee mogelijkheden:

Metadoioplastie:
Van de clitoris wordt een kleine penis gemaakt en van de schaamlippen de balzak. Indien de penis gestimuleerd wordt, kunnen de meesten klaarkomen. Een zaadlozing is natuurlijk uitgesloten. Omdat deze kleine penis uit een clitoris bestaat (door mannelijke hormonen flink gegroeid), kan deze door prikkeling stijver worden, maar meestal niet stijf genoeg om te kunnen penetreren. Transgender mannen met een metadoioplastie kunnen later nog beslissen om een falloplastie te ondergaan.

Falloplastie:
Hierbij wordt een penis geconstrueerd, (meestal) uit een deel van de voorarm. Ook bij deze operatie kan men klaarkomen, zonder zaadlozing. Bij deze operatie wordt de penis helemaal niet stijf. Logisch, omdat het merendeel van de penis uit je arm bestaat. Daardoor krijg je 12 maanden na deze operatie (indien gewenst) een erectieprothese. Dan kun je een volledige erectie krijgen en penetreren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Van man naar vrouw, door hormonen leg je alles plat, en sex gevoelens zwaar onder de maat,hier moes je na mijn inziens rekening mee houden, alles wordt anders gevoelsmatig.en stijve is niet heel erg mogelijk tot helemaal niet.maar dat is waar je voor kiest wanneer je een verandering aan gaat. En als het om vrouw naar man is verwijs ik je naar het andere antwoord.
Testesteron lust opwekkend mannelijke hormonen
Androgenen lust verlagend vrouwelijke hormonen

Daarom dat mannen ook veel meer met sex bezig zijn en meer sex willen.
Toegevoegd op 17 juli 2022 13:02: tekst
een jaar geleden