Zitten er bacteriën in sperma?

Op internet staat op verschillende sites dat er bacteriën in sperma zit, en dat daar blaasontsteking vandaan kan komen, maar ik heb altijd geleerd dat sperma hartstikke steriel is. Hoe zit dat nou?

Toegevoegd na 8 minuten:
Even voor de duidelijkheid.

Wat is "steriel" ?

De meest simpele uitleg hiervan is: STERIEL IS VRIJ VAN LEVENDE MICRO-ORGANISMEN.
Iets kan dus niet steriel zijn én levende bacteriën bevatten.

Toegevoegd na 25 minuten:
Oké, sperma is dus steriel. Waarom staat er dan op al die sites dat er wel bacteriën in sperma zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
steriel is inderdaad vrij van levende micro-organismen.
jc54
14 jaar geleden
Wat te denken van HIV, geslachtsziektes, ontstekingen e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand ziek is (ontsteking of virusinfectie) in de cellen of bloed wordt het een heel ander verhaal. Dan is het sperma niet steriel. Zie ook mijn laatste toevoeging en afbeelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was bedoeld voor dutchmonique, die beweert dat overal bacteriën in zitten, steriel of niet. Dat klopt dus niet.

Het beste antwoord

Sperma is steriel. Het zou niet best zijn als er bacterïen bij zaten. Het einde van de plasbuis is natuurlijk niet steriel, maar het is onlogisch dat je van geslachtsgemeenschap een blaasontsteking krijgt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bacteriën zitten aan de buitenkant van ons lichaam. Het hele maagdarmkanaal is in feite van boven (mond) tot onder (anus) een lange gang en in feite dus ook buiten het lichaam. De bacteriën die daarin leven, leven in evenwicht. Bij verstoring, of bij een ontsteking wordt je ziek.

De plasbuis bij mannen is erg lang. Door de krachtige straal komt het eigenlijk niet voor dat bacterieën via de plasbuis de blaas bereiken.

De plasbuis bij vrouwen is echter zeer kort en het komt wel eens voor (bij de ene sneller dan bij de ander) dat er bacterieën de blaas weten te bereiken en zorgen voor een blaasontsteking. Als je er als vrouw gevoelig voor bent is het wel goed als je vriend/vriendin zijn/haar handen wast als hij/zij je vingert. Dat komt omdat de plasbuis voor in de vagina uitkomt.

Ook is het goed voor de hygiëne als de man zijn penis wast voordat je met hem naar bed gaat. Dat voorkomt besmetting.

Maar over bacterieën in sperma hoef je je geen zorgen te maken.

Toegevoegd na 15 minuten:
Waar ik nog wel aan dacht: Als de man een blaasontsteking heeft, of een prostaatontsteking, dan zouden er op deze manier wel bacterieën in het sperma mee kunnen komen. Je moet het zo zien dat de zaadcellen in de balzak in een steriele omgeving zitten. Tijdens een orgasme worden die de zaadleider in gestuwd en wordt er door de prostaat vocht aan toegevoegd. Dat is uiteindelijk sperma. Dus als de prostaat ontstoken is, dan is het een ander verhaal. Na de prostaat komt het sperma langs de blaas en gaat uiteindelijk de plasbuis in.

Toegevoegd na 35 minuten:
10 (zaadblaasjes), 12 (prostaat) en 13 (Klier van Cowperse) zorgen in feite voor de vloeistof (het sperma) waarin de zaadcellen bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

overal zitten bacterieen in steriel of niet, alleen de 1 is wel schadelijk en de ander niet. Vwb blaasontsteking... Sperma is steriel, maar zodra 't in contact komt met jouw zuren tja dan niet meer en heb je idd kans op blaasontsteking. Daarom moet je altijd wassen na die tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het hele lichaam zitten bacteriën, anders zou het systeem niet functioneren. Dus ook in je sperma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig is dat niet waar. In je lichaam zit zelfs geen enkele bacterie. Aan de buitenkant wel. Bedenk dat het hele maag-darm kanaal welliswaas ook de binnenkant lijkt, maar in feite gezien kan worden als holle buis en dus nog steeds "buiten"het lichaam is. Als bacterieën door de darmen, longen e.d. dringen is dat heel gevaarlijk. Het is niet voor niets dat vrouwen wel blaasontsteking kunnen krijgen doordat bacteriën via het korte urinekanaal de blaas kunnen bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prof. Dietrich Knorr, Technische Universität Berlin
Telefoon: +49 30 3147 1250 denkt daar wat anders over. Over sperma exact weet ik het niet, maar volgens hem zitten ze overal. Voor het gemak maar zijn telefoonnummer bijgesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Technische universiteit? maar bedenk wel dat de dunne darm niet *binnen* het lichaam is maar buiten. Alle delen die met "buiten" verbonden zijn, zijn goed beschermd. Wordt de defensie verbroken dan spreek je van een ontsteking op de plaats van infectie - blaas- long, darm etc.. Ik heb het - als bioloog - natuurlijk wel over gezonde personen.
Utrecht
14 jaar geleden
Precies: gezonde weefsels zijn in principe steriel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bacteriën zitten in de tractus digestivus, dat is van de mond tot en met de anus. En overal op de huid, het lichaam. verder kunnen ze doordringen in het weefsel en bloed. dit wordt gelijk onschadelijk gemaakt door witte bloedcellen. anders ben je snel de pijp uit.
Nee, sperma is idd. steriel, maar de omgeving van de vagina/anus is dat natuurlijk niet, net zo min als de penis.
Door geslachtsgemeenschap wordt de (toch al korte) plasbuis van de vrouw soms geïrriteerd of gekneusd, waardoor bacteriën makkelijker binnendringen en zich vermenigvuldigen.
Ze hebben zelfs een fraaie naam voor de blaasontsteking, die daar een gevolg van kan zijn : honeymoon cystitis - al kan je het natuurlijk óók krijgen zonder op huwelijksreis te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bacterie is eigelijk een heel apart wezentje.
Bij een bacterie kan een situatie onstaan dat hij in een bepaalde staat komt (kristaliseert) omdat zijn omgebing niet meer levensvatbaafr voor hem is.
Het kan de Ph waarde zijn of al dan nie aanwezig licht of temparatuur. De bacterie staat zeg maar stil.
Dan is het steriel, hij is er wel maar niet zo zeer als bacterie die kwaad kan aanrichten.
Er zijn ook bacterien die zonder zuurstof leven en weer een andere plaats innemen.
Wanneer de omgeving weer geschikt is voor de bacterie gaat hij zich weer delen (vermenigvuldigen) Sommige soorten kunnen zelfs in 8 vervallen na 1 seconden zei het onder optimale omstandigheden.
Dat gaat dus heel snel maar je hebt er ook een hoop nodig om iets te merken.
Sperma is dus wel steriel (onder gezonde omstandigheden)maar bevat mogelijk ook bacteriën.
De bacteriën bij een blaasonsteking is dus geen gezonde situatie en zal het sperma niet steriel zijn (iimmers er zitten ziektekiemen dus levende organisme in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Het sperma is steriel, met dank aan de basische vloeistof die erin zit.

De bacterie die blaasontsteking veroorzaakt kan echter wel in de urineleider zitten, waardoor de bacterie bij het orgasme vrolijk mee naar buiten komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sperma kan slechts in de (mannelijke) blaas terecht komen,als er sprake is van een eerdere prostaat operatie. Dan komt het sperma niet meer door de penis naar buiten,maar wordt in de blaas geloosd. Maar aangezien sperma steriel is,kan het daar geen blaasontsteking veroorzaken. Op internet bevinden zich veel sites die uitgaan van een foutieve aannames.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in sperma zitten geen bacteriën. Als het wel zo is, dan heb je een infectie in een van de vloeistof compartimenten, zoals bijvoorbeeld de voorstanderklier.