Is het normaal als je samenwoont, een fijne en 'normale' relatie hebt en daarnaast toch masturbeert?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24.8K

Het beste antwoord

Ja, dat is volkomen normaal.
De mens is een sexueel wezen, en sexualiteit is veel meer dan alleen maar dat stukje dat je samen met je partner doet. Daarnaast is het dagelijks levenniet altijd even praktisch te combineren met gezamelijke sex. Je moet op tijd slapen, vroeg weer op , bent beide of 1 van twee veel van huis, eentje voelt zich niet lekker, affijn, in de praktijk is de behoefte aan sexualiteit nooit 100 % op elkaar afgestemd. En dat hoeft ook niet.

Net zoals je wellicht wel gezamelijk de warme maaltijd eet, maar niet op dat moment wacht als je tussendoor honger hebt. Tussendoortjes, maar vaak ook de lunch, eet je alleen/ onafhankelijk van elkaar.

Dus kan het ook voorkomen dat je op een moment dat het je partner niet uitkomt of die niet beschikbaar is, kiest voor een sexueel momentje voor jezelf. Daar is niks mis mee.

Het wordt pas een probleem als je de voorkeur geeft aan sex alleen in plaats van met je partner ; dan is er wellicht iets mis in het fundament van de relatie, waar je mee aan de slag moet. Maar voor de meeste mensen is masturberen (vaak ook nog : effe snel) meer het 'hapje tussendoor ' als je geen trek hebt in of geen tijd hebt voor een uitgebreid driegangendiner.

Masturberen kan een uitlaatklep / oplossing zijn voor uiteenlopende behoefte, zowel in kwantiteit als wat het tijdstip betreft. Maar ook als je helemaal geen zin hebt in sex, kan masturberen toch een lichamelijke behoefte zijn vanwege de ontspanning die het brengt, een slaapmiddeltje, zelfs even een moment om je hoofd leeg te maken.

Voor beide partners is het trouwens positief ; mannen die regelmatig masturberen trainen zo hun uithoudingsvermogen tijdens normale sex (omdat de ergste drang er even af is), en vrouwen houden zo hun testosteronspiegel hoog zodat ze vaker en makkelijker (zin in) sex hebben dan wanneer ze tussendoor langer 'droog staan'. In een normale gezonde relatie hoort het dus gewoon thuis. Wellicht is het geen gespreksonderwerp, maar laten we wel wezen, dat is bijvoorbeeld je stoelgang ook niet. En dat kan ook heel prettig wezen. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hopi, dank je voor je antwoord. Mijn vriendin doet het nl. niet en stoort zich eraan als ik het wel doe. Ze vind dat sexualiteit iets is wat van ons samen is... Nou ja, daar geef je een goed antwoord op. grtjs, m

Andere antwoorden (16)

Voelt het goed voor jou?
Heeft je partner niet het gevoel te weinig sexuele aandacht te krijgen?

Dan is het geen enkel probleem. Seksualiteit is niet iets dat je per se gezamenlijk moet ervaren, een fijn moment voor jezelf is ook heel fijn.
Het kan natuurlijk een teken zijn van dat je dingen mist in je gezamenlijke seksleven, bepaalde handelingen, een bepaalde sfeer; maar dat hoeft niet hoor.

Dus ik zou zeggen: eens even goed bij jezelf kijken waarom je soloseks hebt, en als het niet is omdat je iets mist (of wel, maar is daar niks aan te doen), dan eens vragen aan je partner hoe die jullie seksleven ervaart. Heeft hij of zij niet het gevoel tekort te komen, dan kan je met een gerust hart genieten.
(En heeft hij of zij dat wel, wil dat niet automatisch zeggen dat het dus verkeerd is om te masturberen, maar het is dan wel een goed idee om eens te kijken of je wat meer sex samen kan hebben dan alleen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
super normaal, doet zij vast ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor! is helemaal niks mis mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon doen en geniet er van. Daar is niks mis mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is heel normaal hoor,sex in je uppie is heel iets anders dan sex met een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je NAAST je relatie masturbeert, doe je iets niet goed... doe het BINNEN de relatie, want daar hoort het thuis... sluit de ander in tijdens het masturberen, want het is net zo´n belangrijk deel van de seksualiteit als alle andere dingen die jullie samen doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger mocht het niet.
Toen kon je er allerlei enge ziektes van krijgen....
Van de pastoor en de kerk mag het nog steeds niet.

Maar verder is het heel normaal.
En als je een fijne en normale relatie hebt, is het nog
bespreekbaar ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ik heb niet daarvan blindheid, hardhorendheid en rugafwijking? Oef he he!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig hoeven we ons de wet niet te laten voorschrijven door meneer de pastoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En natuurlijk die harige poten, Clee! ;)
Af entoe masturberen is wel normaal hoor, niks mis mee.
Maar je niet meer te vaak doen, zoals elke dag ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet elke dag dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een onzin al doe je het 3 x of meer per dag - zolang jij of iemand anders er geen last van heeft is dit zeer persoonlijk en geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt natuurlijk wel een issue als je zoveel masturbeert dat je nooit meer in staat bent te 'presteren' met je partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand dagelijks masturbeerd,zoals ik,en je partner komt niks te kort is er niks aan de hand.Ik masturbeer dagelijks,soms wel meerdere keren per dag,en heb een goede sexrelatie met mijn vriendin.Niemand die klaagt hoor.
Dat is normaal, in ieder geval statistisch gezien niet afwijkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Patent middel tegen prostaat problemen op latere leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat is helemaal normaal.

Net zo normaal als wel eens zelf een chocoladereep eten zonder die te delen met je partner, of even lekker in een warm bad gaan zitten met een boekje zonder je partner, of al die andere dingen die je kunt doen om jezelf te verwennen.

Geen van die verwennerijen voor jezelf zegt iets over je relatie met je partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor gewoon lekker doen het is heel normaal de 1 doet dit 1 x per maand de ander 4 x per dag, bovendien kun je het langer volhouden bij de samen seks omdat jij dan niet "op springen staat" wat weer leuk is voor je partner - zo kun je er ook tegenaan kijken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eerder dat het abnormaal is als je het niet zou doen. Houd er wel rekening mee dat ze het niet te weten komt, ( sporen goed wissen ) in een prille relatie kan het nog wel eens problemen geven omdat ze er misschien toch iets anders ( nog) over zal denken, maar geloof me iedereen doet het en het is echt normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het juist nooit verbergen! Oké, een plakkerige Penthouse achterlaten op de WC gaat misschien weer wat ver, maar als je dit soort dingen in het begin verbergt, kunnen ze later een heel groot issue worden. Ga maar na: als je partner raar denkt over masturbatie, en je verbergt het, dan denkt die parter dat hij/zij gelijk heeft met het naïeve idee dat je zoiets niet doet in een goede relatie. Als je dan later stopt met het verbergen, geef je hem/haar het idee dat jullie relatie stukloopt! En het levenslang verbergen, lijkt me ook niet gezond. Nee hoor, wat mij betreft daar gewoon van het begin af aan niet moeilijk/geheimzinnig over doen, dan kan het later ook geen probleem worden.
Ik vind het normaal hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de grote struikelblokken binnen een huwelijk of relatie is sexualiteit. (naast geld en de kids/opvoeding)
Het libido van de man speeld daarin niet zelden een prominente rol.
De mate van sexuele behoefte is niet dan wel moeilijk op elkaar af te stemmen. Moet de een onthouden omdat de ander geen zin heeft of moet de ander vrijen met tegenzin.
Enerzijds zou je geneigd zijn te denken dat een vrouw die veel van haar partner houd vanzelf wel wil.Maar ja, altijd, of wat als de rollen andersom zijn. De vrouw wil 6x daags en de man 1 per maand (om maar ff in uitersten te gaan)
Mijn motto is; verplicht me niet wat ik jou niet verbied en andersom. Vrijheid blijheid en een hoger libido dan dat van de partner moet een plek kunnen hebben in een gezonde relatie.
Sterker nog, het zal een positieve bijdrage hebben in de verstandhouding waarin geen grond is voor boze gezichten, afgunst, jalozie etc. Nee beide komen aan hun trekken wat de behioefte ook moge zijn.
Bovendien denk ik dat het ook aanstekelijjk kan werken wanneer de ene een leuke tijd heeft.
Nee, leg elkaar vooral niet te veel beperkingen en eisen en verwachtingen op, dat gaat alleen maar ten koste van spontaniteit en het moet geen lopendebandwerk worden denk ik.Met een beetje begrip voor elkaar en alkaars standpunten is niet snel iets abnormaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, als jij je er goed bij voelt, gewoon doen!