Kan het zijn dat je door masturberen niet meer kan klaarkomen door gewone seks?

Toegevoegd na 6 dagen:
Dit is niet uit eigen ervaring, maar ik vroeg het me af...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maakt wel verschil of je man bent of vrouw! Vul je profiel goed en compleet in a.u.b.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me het vriendje van Janneke!
Kristal
11 jaar geleden
;-) Moolkeesje

Het beste antwoord

Dat is mogelijk. Je ziet het wel eens bij mannen die veel masturberen met een 'stevige greep', en bij vrouwen o.a. door masturberen met een vibrator op een hoge stand.

We noemen het een 'masturbatief patroon', waarbij je alleen nog maar bij een bepaalde wrijving, druk en stimulatie klaar kunt komen, en moeilijker op andere manieren. Op zich niet vreemd, want met masturberen ben je primair bezig om die manier van stimulatie te vinden die jij zélf prettig vindt, en met z'n tweetjes werkt dat anders.

Vaak is voorspel in je uppie niet zo interessant, dus dan ga je toch vooral vlot op je eigen hoogtepunt af, terwijl bij gezamelijke seks het doel niet altijd primair is om allebei zo snel mogelijk je hoogtepunt te beleven (soms wel natuurlijk) maar een doel soms ook kan zijn om samen allerlei dingen te ontdekken voordat je überhaupt maar bij dat hoogtepunt in de buurt komt. Het zijn twee totaal verschillende manieren van vrijen.

Doordat je bij soloseks vrij primair met je eigen orgasme bezig bent, kan het zijn dat je jezelf aanwent om altijd op een bepaalde manier dat orgasme te bereiken. Hier beginnen, daar wrijven, hier wat meer druk, op dát punt je beenspieren aanspannen, en je weet precies wat er gaat komen. Bij samen vrijen is dat totaal anders, en het kan zijn dat het daardoor moeilijker gaat. Je moet dan feitelijk opnieuw uitvinden hoe je het beste klaar kunt komen als je op die wijze met elkaar vrijt. Of dat nu echt door het masturberen komt weet ik niet, als je met z'n tweeën 100 keer achter elkaar op steeds dezelfde wijze elkaar zou bevredigen zou het goed kunnen dat een nieuw standje of nieuwe manier die je uitprobeert, ook ineens lastig blijkt - zeker als die eerste manier gepaard (uhm..) gaat met veel wrijving. Ben je gewend om klaar te komen met véél stimulatie en wrijving, dan zal het allicht zo zijn dat je met mínder stimulatie moeilijker klaar kunt komen. Of die gewenning nu plaats vindt bij masturberen of bij seks met een partner.

Ongeacht dat verhaal: ja, het komt wel eens voor dat mensen zichzelf tijdens het masturberen een bepaald patroon aanleren waardoor klaarkomen tijdens andere seks lastiger wordt. De remedie is dan: even niet meer gebruik maken van de wijze die je zelf altijd gebruikte en dus ontwennen van klaarkomen met één bepaald patroon, en gewoon blijven proberen met het samen vrijen. En je kunt natuurlijk je ervaringen bij het masturberen gebruiken om je partner te laten zien waar jij wél makkelijk van klaarkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Prima antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het er geheel mee eens. (Als ik al mocht stemmen +1) Maar misschien is de onderliggende vraag: Is dat erg? Moet iemand zich zorgen maken als dit aansluit bij de eigen ervaring? Persoonlijk denk ik dat het niet erg is. Het is een vrij makkelijk te doorbreken patroon. En vaker nog, zijn dit dingen die getijden kennen. Soms sterker, soms nauwelijks aanwezig. Het bewust zijn daarvan, zoals ik het hoor, is voldoende om dit onder 'controle' te kunnen houden in de zin van het er niet onder gebukt gaan. En, Jip15, misschien helpt het om er met je partner over te praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Lamp, het is niet erg. Het kan even hinderlijk zijn, maar het is inderdaad goed te doorbreken. Als je het hebt over het afwegen van voor- en nadelen, dan heeft masturberen volgens mij nog altijd meer voordelen, óók voor de gezamenlijke seks. Het heeft namelijk een leeraspect in zich, en de ervaring die je opdoet bij soloseks kun je ook weer gebruiken als je samen vrijt. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat voor het bereiken van een orgasme altijd een klein moment nodig is waarop mensen puur op zichzelf gericht zijn. Dus leren dat het tijdens de seks niet alleen om "samen" gaat, maar óók even om je eigen genot, helpt om ook bij seks met een partner een orgasme te kunnen bereiken. Een heel enkele keer kan zo'n masturbatief patroon wel heel hardnekkig zijn, en dan is het doorbreken lastig. Vooral als iemand heel vaak masturbeert, kan het erg lastig zijn om jezelf even te onthouden van die gemakkelijke manier om 'even' een orgasme te bereiken. Maar over het algemeen is het inderdaad geen probleem, en gewoon een kwestie van oude patronen afleren en nieuwe dingen aanleren. Maar seks is sowieso iets wat je moet leren, ik denk dat het een heel hardnekkig misverstand is dat seks altijd meteen, en dus ook meteen de eerste keer, leuk en fijn moet zijn. Al doende leert men, en dat geldt dus niet minder voor dit aspect aan seks dan voor andere aspecten.

Andere antwoorden (5)

Klaar komen heeft te maken met genot, bijvoorbeeld van je partner of door te masturberen.
Het zou kunnen dat je optimaal geniet bij het masturberen van jezelf en dat bij je partner "te min" kan gaan zien.
Maar over het algemeen kan het niets kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, dat kan niet, het gaat er niet om wie het doet (oké, een beetje), maar om wát diegene doet !
als je genoeg kunt ontspannen en genieten van wat er gebeurt / gedaan wordt, dan heeft masturberen geen enkele invloed!

Toegevoegd na 1 uur:
correctie: geen enkele ...*negatieve*... invloed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat zou kunnen,maar iedereen masturbeerd,dus dan zou niemand meer klaar kunnen komen.Het is wel zo, dat de stimulatie door masturberenheftiger is dan gewone sex,dus als je erg gewend ben dat je,je zelf helpt,kan je soms moeite hebben met gewone sex.
Maar ik zou mij maar geen zorgen maken hoor,bij bijna iedereen gaat het goed.
11 jaar geleden
Het kan, maar vergeet niet dat lang niet alle vrouwen klaar (kunnen) komen door 'gewone seks', dat wil zeggen missionaris-houding-penis-in-vagina-seks.
Bij die vorm van seks wordt de clitoris vaak niet voldoende geprikkeld.

Ik heb wel een beetje bezwaar tegen 'gewone seks', afhankelijk wat je daarmee bedoeld. Vrijwel elke vorm van seks is namelijk 'gewoon', zolang het niet wettelijk verboden is en beide partners er plezier aan beleven.

Toegevoegd na 22 minuten:
Overigens: er is geen lichamelijke reden dat je door masturberen niet meer 'normaal' klaar zou kunnen komen. Als het al zo is, zit het tussen je oren, of ligt het aan de gebruikte techniek.

Als je door masturberen klaar kunt komen, kun je met de juiste gemoedstoestand en met de juiste seksuele prikkelingen ook klaarkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die mogelijkheid is er natuurlijk. Maar dan zit het vaak in het feit dat je daar veel meer geot aan beleefd. Als je kijkt naar mensen met een alternatieve seksuele ' afwijking' zoals BDSM. Die hebben bijvoorbeeld bij gewone recht toe rechtaan seks iet de voldoening of zelfs verslaving soms, die ze hebben als ze in een rol zitten.
Pas wel op dat je dat jezelf niet aanpraat en daardoor dus mentaal 'denkt' dat het niet lukt zonder masturbatie. Want dan zou het heel goed kunnen dat je niet meer tot een orgasme komt met ' gewone seks'