Ja, er is zelfs een naam voor: Oedipuscomplex.

Toegevoegd na 21 minuten:
De naam is afkomstig van de mythische figuur Oedipus, een jongen waarvan een orakel voorspelt dat hij zijn vader zal vermoorden en met zijn moeder zal trouwen.
Mooi verhaal om te lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oedipus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het oedipuscomplex gaat over onbewuste drijfveren en complexe vader moeder relaties. Oedipus werd verliefd op een vrouw - hij wist niet dat het zijn moeder was. Dus of dit nu het juiste voorbeeld is .. ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikipedia geeft aan over het oedipuscomplex: In de 19e eeuw gaf de psycholoog Sigmund Freud de naam oedipuscomplex aan de door seksualiteit bepaalde instinctieve erotische binding van het kind aan zijn ouders, waarbij met name de zoon zich aangetrokken voelt tot de moeder (en de vader als concurrent ziet). In mijn toevoeging geef ik alleen maar aan waar de naam vandaan komt. Je hebt gelijk dat dit eigenlijk geen goed voorbeeld is, maar daar ging het mij niet om.
Ja, dat kan. Al zal zoiets zich eerder voordoen als de moeder en zoon lange tijd gescheiden van elkaar zijn geweest dan in een normale gezinssituatie. Normaal is het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan zeker, sluit mij aan bij bovenstaand.
Onder kinderen is het zelfs vrij veel voorkomend dat ze, op het moment dat ze zich meer gaan richten op anderen dan zichzelf, zo rond 4 jaar, als ze zich echt gaan bedenken dat anderen ook gevoelens hebben. Dan worden ze ineens te pas en te onpas verliefd op hun juf, moeder, buurvrouw noem maar op.
Op latere leeftijd kan het natuurlijk ook voorkomen, in principe kan iedereen op iedereen verliefd worden, of het een wijs iets is om mee door te gaan is de vraag alleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo om me heen kijk zijn ALLE zoons "verliefd" op hun moeder, ik heb tenminste al 2 huwelijksaanzoeken liggen, al JAREN.

Maar dat is vast niet wat je bedoelt met de vraag, ik heb het nl over KLEINE jongens.

Ik denk zelf dat het theoretisch mogelijk is dat een jongen (in een normale leeftijd om verliefd te worden) verliefd zou kunnen worden op zijn moeder ALS HIJ NIET WEET DAT ZIJ ZIJN MOEDER IS!!!

Er zijn mannen die vallen op vrouwen die pakweg 20 jaar ouder zijn dus waarom niet?

Maar echt verliefd worden op de vrouw die je kent als je moeder en die jou jaren heeft verzorgd (en opgevoed), dat lijkt me eigenlijk niet mogelijk, en die ene die het doet is gewoon de uitzondering op de regel.

Adoratie zie ik wel tot de mogelijkheden horen en dat kan wel maken dat een jongen moeilijk verliefd wordt op meisjes omdat hij ze allemaal met zijn moeder vergelijkt.

Dat maakt de taak van moeders eigenlijk ook lastig, aan de ene kant wil je zoveel mogelijk zorg geven maar aan de andere kant wil je niet zo "ideaal" lijken dat je kind later moeite heeft een partner te vinden.

Maar zoons die dromen van hun moeder met andere gevoelens, dan warmte en geborgenheid, ik hoop dat dit een uitzondering is en anders een ziekte. Normaal is het in ieder geval niet
13 jaar geleden
Of het kan..
Het kan, denk ik. Je ziet tenslotte de gekste relaties.

Maar er is een oersterk mechanisme, een biologisch taboe, dat voorkomt dat ouders en kinderen seksuele relaties aangaan. Dat maakt zelf de geringste verwijzing naar erotiek in elkaars nabijheid al ongemakkelijk.
Gelukkig maar.