Is homoseksueel contact gevaarlijker dan heteroseksueel contact, gesteld dat je geen bescherming zou gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Homosexueel contact is per definitie gevaarlijker dan hetrosexueel contact. Aangezien de anus een belangrijk onderdeel uitmaakt van sexueel contact tussen homosexuele mannen.

De anus is een van de grootste bronnen van bacterien in een menselijk lichaam. Hier kunnen dus veel "ziektes" huishouden. Verder is de anus in eerste aanleg niet gemaakt voor sexueel contact, dus minder goed bestand tegen penetratie en daarom gevoeliger voor kleine scheurtje en/of bloedingen. Hierdoor kunnen ziektes dus makkelijker worden overgedragen.

Dit geldt overigens ook voor anale sexuele handelingen tussen hetrosexuele partners
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bij mannen wel, omdat er meer kans is tot contact tussen bloed, dunne huid en lichaamsvocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het een monogame relatie betreft dragen beide evenveel risico in zich, vooropgesteld,dat je met een schone "lei "begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur statistisch gezien wel. Maar als beiden een AIDS-test hebben ondergaan die negatief was, dan niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sekse van beide partners maakt weinig uit - wel de vorm van seksuele activiteit: bij anale seks is de kans wat groter dat er kleine wondjes ontstaan, waardoor de besmettingskans _als_ er al een besmetting is, groter wordt.
Maar zowel hetero's als homo's kunnen aan anale seks doen, en niet elke homo doet eraan, dus je kunt de vraag zoals jij hem stelt feitelijk niet goed beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is volmondig NEE.
Het hangt alleen van het gedrag af van de betreffende personen. Als je veel rondneukt, man of vrouw zijnde, dan loop je meer kans op infectie dan wanneer je dat niet doet. Maar daarmee is het verhaal niet af. Zowel bij Ho als He sex kan 1 keer genoeg zijn. Daarom is de enige weg om veilig te vrijen. Alle overdracht van lichaamsvloeistoffen is potentieel gevaarlijk. Zoenen is niet gevaarlijk, maar tongen is dat weer wel.

De vloek van Hiv/Aids is op zich niet de ziekte zelf, want daar is het niet frekwent genoeg voor, maar de vloek is dat je als mens je geen onbekommerde recreatieve sex meer kunt veroorloven, omdat de gevolgen van Hiv/AIDS voor het individu te ernstig zijn.

Het legt een zware druk op seks. Voor sommige mensen is dat niet erg, voor anderen mensen wel.
Ik kan zeggen, dat het voor mij leek op de begrippen 'voor de oorlog' en 'na de oorlog'. 'Na het bekend worden van Hiv' was het onbekommerde spelen voorbij, en het was ook nooit meer zo vreugdevol als daarvoor.
Het resultaat is wel, dat ik onbesmet ben, maar niet meer onbekommerd en ik mis die tijd wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke Soa kun je van tongen krijgen dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiv/Aids krijg je van het uitwisselen van lichaamsvloeistoffen en je mond is medisch gezien een open riool. Wat ik al betoogde, het risico is helemaal niet zo groot, integendeel zelfs, maar de gevolgen van besmetting zijn dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mond is niet zo vatbaar voor besmetting van Hiv . De endeldarm en de voorhuid van de penis en in mindere mate het slijmvlies van de vagina bevatten immuuncellen die makkelijk besmet worden door HIV . Omdat het HIV zich speciaal richt op die immuuncellen.
Ik ga er even van uit dat je bedoelde te vragen of anale seks gevaarlijker is. Dat is namelijk waar het om gaat. Lang niet alle homo's hebben anale seks, en veel hetero's hebben óók anale seks.

In dat geval is het antwoord: áls je partner besmet is met HIV, is de kans op besmetting groter bij anale seks dan bij andere vormen van seks. Dat komt omdat in de anus en het rectum eerder scheurtjes ontstaan, wat besmetting gemakkelijker maakt.

Als geen van beide partners besmet is, maakt het niet uit of je anale, vaginale, orale of wat voor seks dan ook hebt. Je kunt geen ziekte overbrengen waar je zelf niet mee besmet bent.

Het is wel zo dat statistisch gezien het aantal besmettingen onder mannen die seks hebben met mannen relatief hoger ligt dan onder vrouwen en onder mannen die nooit seks hebben met mannen. Het valt te verwachten, nu (uitzonderingen daargelaten) condooms ook in de homoscene gebruikelijk zijn, dat verschil kleiner zal worden.

En trouwens: als twee vrouwen seks met elkaar hebben, is dat ook homoseksueel contact. Met een *kleiner* risico op besmetting dan bij heteroseksueel contact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En suzy; het risico is niet zo groot, maar de gevolgen zijn dat wel. En dat is volledig andere koek. Het lijk een beetje op de bangmakerij bij de mexicaanse griep. De kans dat je het kreeg EN de omstandigheden waren erna, dan ging je dood, maar de combinatie van krijgen en omstandigheden kwam niet zo vaak voor.
Ik denk dat dat gelijk ligt. Voorheen, in de tachtiger jaren kwam er meer Aids voor onder homosexuelen echter, ik weet niet hoe dat nu is. In africa zijn ert delen waar men onder heterosexuelen ook veel Aids heeft. Met een vreemde vrijen zonder bescherming is sowieso risicovol. Maakt niet uit welke geaardheid. Of de kans nu 1 op 10 of 1 op 100 is, want je zal maar net die ene zijn.