Waren er vroeger ook al mensen met homofiele gevoelens of geaardheid? of is dat vooral iets van de 20ste en 21ste eeuw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee. Dit bestond altijd al. Wat vooral iets is van de 20e en 21e eeuw, is de strijd om gelijke behandeling/rechten. Pas daarna durfden mensen er openlijk voor uit te komen dat ze homo waren. Vroeger gebeurde dat alleen stiekem, wat ook wel logisch was omdat, mede door invloed van de kerk, deze mensen het leven onmogelijk werd gemaakt.

Er zullen ongetwijfeld samenlevingen zijn geweest die het een en ander wél accepteerden, maar over het algemeen is er pas in de loop van de 20e eeuw gelijkheid ontstaan tussen mannen en vrouwen, verschillende rassen, hetero's en homo's, rijk en arm. (Met het laatste bedoel ik dat vroeger de arme bevolking als minderwaardig werd beschouwd.)

Vandaar dat door een aantal mensen de ongelijkheid in andere landen als iets 'achterlijks' wordt gezien. Die landen lopen achter in de ontwikkeling van de samenleving ten opzichte van (bijvoorbeeld) Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij de oude Grieken (3000 jaar geleden) waren homoseksuele contacten al heel normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is er altijd al geweest. Is gewoon een natuurlijk verschijnsel. Dus niets bijzonders
13 jaar geleden
Dat was vroeger ook al zo. In de Romeinse tijd was het bijvoorbeeld niet ongewoon dat er homosexuele contacten waren tussen de meesters en hun slaven.
13 jaar geleden
Ja, die zijn er altijd al geweest en zullen er ook altijd zijn. Het is namelijk een volstrekt normale variatie op het gemiddelde.

Wat verandert is de acceptatie van homoseksxualiteit in de samenleving, die varieert van redelijk getolereerd (zoals nu op sommige plaatsen in de wereld), helemaal niet geaccepteerd (in grote delen van de wereld nog steeds, maar vroeger ook hier). Ook komen we in de geschiedenis periodes tegen dat het een volstrekt normaal gebeuren was, zoals bij de oude Romeinen, of zelfs de hoogste en meest edele vorm van liefde, zoals bij de oude Grieken. En dan bij voorkeur tussen een oudere man en een jonge jongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is alleen van de 20ste en 21ste eeuw om er zoveel over te praten en te veroordelen.
Homofielie stamt zelf is er altijd al geweest en zal er ook altijd blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oude Egyptenaren haalde Nubische knapen voor sex met het rijkere deel van de bevolking. Het gewone volk moest het met elkaar doen. In het oude Japan en China was het een geheel gebruikelijke zaak. en werd er veel over geschreven en werden er vooral veel prenten over gemaakt.