hoe bereik je de persoon met autisme met inzicht in zich zelf die blind is voor zijn autisme?

Deze persoon met autisme staat niet open voor hulp van buitenaf, en de omgeving kan deze persoon niet bereiken al loop de relatie moeizaam

een jaar geleden
in: Psyche
1.7K
tinus1969
een jaar geleden
Welke relatie heb jij met deze persoon?
Wat wil je precies bereiken? Waar loop je in de praktijk tegenaan?
Waarom is dit jouw probleem/verantwoordelijkheid?
Inekez1
een jaar geleden
De persoon staat niet open voor hulp....
Wat voor hulp denk jij dat hij nodig zou hebben? Ervaart hij zelf ook een probleem in zijn leven waar hij die hulp bij nodig zou hebben? En zou die hulp ook überhaupt wel effect hebben? Vraag jezelf af welke verandering jij voor ogen hebt en of hij daar ook werkelijk bij gebaat is, of dat je alleen van hem verwacht dat hij hulp aanvaard, gedrag gaat veranderen zodat jij daar baat bij hebt. In dat laatste geval: stop met proberen, dat gaat averechts werken!
Inekez1
een jaar geleden
Mensen met autisme zijn er vaak vooral bij gebaat dat ze geaccepteerd worden zoals ze zijn. Hulp aanbieden (of hulp proberen op te dringen) geeft hen het gevoel dat ze blijkbaar niet goed genoeg zijn, of anders zijn. Ze functioneren inderdaad anders dan veel andere mensen, maar dat is niet per se slecht. Als jij er last van hebt dat hij anders functioneert, of dat hij geen of minder behoefte heeft aan intermenselijk contact, dan ben jij degene die hulp nodig heeft! Om te leren accepteren dat niet iedereen gelijk is en dat je anderen niet zomaar kunt veranderen.
TomVanA
een jaar geleden
Hé chips, dit gaat over mij. Ik heb ook ASS.

Antwoorden (1)

Net zoals bij mensen zonder autisme, als iemand iets niet wil zien, kan je niet tot iemand doordringen. Dan maakt autisme niet uit.

Dit ontkennen of niet willen zien, kan ook zeker vanuit angst komen. Wellicht dat je iemand gerust kan stellen. Maar dat is lastig. Er zijn veel mensen (en die kan je overal tegen komen, in de supermarkt, werk, vereniging of op een site als deze) die (sporen van) autisme hebben. En een aantal willen het wel aanvaarden, een aantal niet. Dat kan je iemand niet bereiken.
een jaar geleden