Wat te doen met extreem heftige emoties?

Ik ben best eenzaam. En reageer heftig op afwijzing van andere. Laatst ben ik erachter gekomen dat een vriend die mij steunde de laatste tijd niet de persoon was die hij was. Zijn hele leven bleek een leugen. Hij schijnt dit te doen puur omdat ik hem financieel help. Ik ben hier al 2 dagen sinds ik het ontdekt heb behoorlijk kapot van. Ik heb verlatingsangst en blijf dus echt klampen aan mensen. Ook bij deze vriend, hij heeft mij door de moeilijke periode geholpen toen mijn opa overleed paar maanden terug. Hij heeft mij letterlijk van het spoor afgehaald. En nu schijnt hijzelf een en al leugen te zijn. Ik drink al dagelijks 1-2 flessen wijn soms met Diazepam zodat ik out ga en ik even "dood" ben. Heb bij het GGZ een behandelaar, maar daar komt ook niks zinnigs uit.

Wat moet ik toch in godsnaam hiermee omgaan. Er zijn meer mensen die dit hebben, hoe overleven hun het nou? Ik begin tegenwoordig met een glaasje wijn, ik ga naar bed met een glaasje wijn en wordt snachts wakker om nog even een paar glazen te drinken. Dit is toch niet normaal?

7 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt een behandelaar.
Maar het lijkt erop dat je liever je emoties verdooft, dan dan je met een behandeling leer om anders met je emoties om leert gaan. Je hebt hier al vaker via een vraag vertelt dat je jezelf helemaal bewusteloos drinkt en teveel medicatie slikt.
Je behandelaar heeft je oefeningen gegeven om inzicht in je emoties te krijgen. Heb je deze oefeningen ( 5 G's ) gedaan, of ga je er toch van uit dat het niks uithaalt ?
Aan jou de keuze : of je werkt echt mee met je behandeling, of je verdooft jezelf. Dus : Wat te doen met heftige emoties ? Neem je behandeling serieus !
ronron1212
7 jaar geleden
Zou daar een antwoord van maken erg goede reactie @Erna55
Eric1993
7 jaar geleden
@Erna55 Klopt dat ik hier meerdere keren al vragen heb gesteld. Ik vind het jammer dat jullie het idee krijgen dat ik mijn behandeling niet serieus neem. Dat is echt jammer, want ik sta juist open voor hulp en dat is ook de reden dat ik hier toch vaak vragen stel. Ik kan mezelf ook verdoven en helemaal geen vragen of iets stellen. Ik wil hulp en dit gevoel niet hebben, maar hoe is de vraag, en ik stel vragen in de hoop dat er toch een ergens iemand is die met een heel goed idee aankomt
Ritsuka
7 jaar geleden
De drank maakt je emoties heftiger, probeer hiermee te minderen
Cryofiel
7 jaar geleden
@Flierefluitje, hoe kun jij nou een belangrijke diagnose stellen via het internet, over iemand die jij niet eens kent? Wat je met je eerste zin bedoelt is dat dingen als verlatingsangst en bindingsangst uit je jeugd KUNNEN komen. Maar er kunnen ook heel andere oorzaken zijn. Die vergeet jij "voor het gemak". Jouw gemakzucht, om niet te zeggen kortzichtigheid, kunnen extreem schadelijk zijn voor iemand die zomaar in dat soort gepraat gelooft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals ik je verhaal lees, heb jij niet de hulp die jij nodig hebt, ga naar je huisarts en geef hem/haar een open kijk in jouw leven. Schrijf op wat er in je omgaat en hoe je dat nu aanpakt en neem dat mee. Je moet aan meerdere kanten geholpen worden, je moet van je angsten, je onzekerheden en waarschijnlijk je verslaving af geholpen worden. Stel je open voor langdurig zware therapieën, waar mogelijk meerdere therapeuten je begeleiden. Je bent zover dat je erkent dat je het niet zelf kunt en dat je verkeerd bezig bent, zet nu die belangrijke, moeilijke, maar ook moedige stap jezelf de kansen te geven die je verdiend.
Cryofiel
7 jaar geleden
@Eric1993, ik lees nu mijn vorige reactie terug, en daarbij zie ik ineens dat mijn laatste zin heel verkeerd zou kunnen overkomen. Met "iemand die in dat soort gepraat gelooft" doel ik NIET op jou. Wat ik had willen zeggen is dat kortzichtige uitspraken gevaarlijk kunnen zijn voor mensen die daar vatbaar voor zijn. Jou ken ik als iemand die ook zelf nadenkt en die dus niet zomaar iedereen gelooft - gelukkig maar.
Cryofiel
7 jaar geleden
Verder sluit ik me helemaal aan bij crea's reactie.

Antwoorden (3)

Eric, ik heb speciaal een account aangemaakt om jou met een antwoord te kunnen voorzien:

Krachttraining.

Je bent emotioneel instabiel, onzeker en hebt moeite met de omgang met mensen (zo interpreteer ik je post even). Fitness, waarbij krachttraining specifiek, zorgt ervoor dat je testosteron aanmaakt. Dat is een heftig stofje ;-). Daarnaast brengt sporten je ook onder de mensen en derhalve zul je je meer op je gemak voelen.

Ga niet bij een keten of franchise sporten; loop binnen bij een lokale gym en stel jezelf eens voor aan de eigenaar.

Ik ken maatschappelijk werkers die deze methode voor al hun cliënten gebruiken, ik zie ze dan ook geregeld in de gym. Hun levens zijn zoveel veranderd in positieve zin, dat ik dit met jou MOEST delen.

Succes kerel, keep your head up!

PS: Ik weet niet of je op dit forum ook PM's kunt versturen en of ik daar dan een melding van ontvang, maar feel free to do so.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Jouw advies zal goedbedoeld zijn, maar het is helaas niet algemeen geldig. Was het maar zo eenvoudig... Ik denk dat jij wel degelijk mensen ziet trainen die er veel baat bij hebben. Maar wat ik denk dat daar achter zit, is iets heel anders. Stel, er zijn 200 mensen met zware problenen. Die beginnen allemaal aan "jouw" training. Bij verreweg de meeste haalt dat niets uit. Die stoppen dus met trainen (en het is voor hen te hopen dat ze een andere behandeling vinden waar ze wél iets aan hebben). Na een tijdje zijn er dus 195 mensen vertrokken. Er zijn er nog 5 over. Van die 5 zijn er 4 die, naast het sporten, ook een echte behandeling hebben gevolgd. Die behandeling heeft gelukkig effect gehad. Daarnaast vonden ze het trainen best leuk, dus daar zijn ze mee doorgegaan Dan is er nog 1 persoon die daadwerkelijk zijn problemen achter zich heeft kunnen laten door het trainen. --  Jij ziet in jouw "gym" dus 1 persoon voor wie jouw advies zinnig was.
--  Je ziet 4 personen die ook lekker aan het trainen zijn. Dat dat komt doordat ze therapie hebben gevolgd zie je niet, jij denkt dat het door het trainen komt.
--  De overige 195 personen zie je niet. Jij denkt nu: "iedereen die ik zie, is lekker aan het trainen en is van zijn problemen af". En nu schrijf je hier op dat iedereen moet gaan trainen om van zijn problemen af te komen. Dat klopt dus niet...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel, Misschien is het handig dat je mijn antwoord leest alvorens een reactie te plaatsen die je volledig uit je duim gezogen hebt. Ik ben geen maatschappelijk werker, ik ken er meerdere. Ik zal een voorbeeld geven van 1 zo een man. Hij heeft naar eigen zeggen 18 cliënten waarvan er 1 niet wil sporten. De overige 17 wel. Hij gelooft (en ik deel deze mening dus) dat sporten bijdraagt aan het welzijn, fysiek en emotioneel/mentaal. Zijn cliënten zijn jongeren tussen de 18-24 en hebben variërende problemen als criminaliteit, overmatig drugs of alcoholgebruik en pogingen tot zelfdoding. Ik claim geen expert te zijn, maar zie wel degelijk dat deze methode effect heeft. Ik snap niet waarom je me een verzonnen berekening mijn antwoord probeert te ontkrachten. Het is nogal DUIDELIJK dat conventionele methoden de jongeman (vraagsteller) NIET verder helpen. Wees geen betweter en laat het aan Eric over of hij mijn voorstel een kans wil geven.
Cryofiel
7 jaar geleden
Mijn berekening is een voorbeeld. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.
Jouw problemen zijn inmiddels dermate ernstig, en voor jouzelf niet aanpakbaar, dat zwaardere maatregelen mij noodzakelijk lijken.

Een vriendin heeft veel gehad aan opname in een inrichting. Klinkt heel zwaar en dat is het ook. Maar ze heeft ervoor gekozen na haar tweede zelfmoordpoging en een groeiende kluwen aan psychische problemen. Ze is eerst volledig intern gegaan, daarna is ze teruggegaan naar vier dagen per week intern in de inrichting en de overige dagen thuis.

Inmiddels is ze weer thuis, maar gaat ze vier keer per week naar een therapiesessie in die inrichting.

Ik raad je aan deze optie te bespreken met je behandelaar. Of, aangezien je niet bepaald een goed contact schijnt te hebben met die behandelaar, met je huisarts.

Maak het bespreekbaar. Heb je daar moeite mee, druk dan deze vraag af en neem die mee naar je huisarts (of naar je behandelaar).

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Naar mijn mening het beste advies tot nu toe gegeven, er moeten meerdere zaken aangepakt worden, dat kan het beste intern waar een team van artsen/behandelaars zitten die allemaal hetzelfde doel hebben, de patiënt helpen zijn/haar problemen op te lossen of onder controle te krijgen.
Een antwoord mogelijk.
Je bent het beste af door een behandeling te ondergaan, waar je ook achter staat. Zodra dat niet het geval is, heeft het geen enkele zin en zal je of niet eens beginnen of heel snel weer afhaken.

Jij zelf moet het nut inzien van een behandeling. Tot die tijd kun je aan de hele wereld vragen stellen en op fora of kennissites langs komen met al je vragen, prima, maar het werkt pas als JIJ je LAAT HELPEN en er achter staat.

Dat is je doel, DOE dat dan ook. want zoals je nu zegt thuis te zitten met drank en pillen ... NIET GOED en hoe langer je door gaat hoe meer schade je aanricht, met zowel de pillen als de drank maar ook in je hoofd het is allemaal zo negatief en blijft ook negatief en verdovend, het helpt niet het werkt alleen maar verdovend... niet vooruit.
Je moet leren inzien dat je nieuwe hulp nodig hebt een andere behandelaar een andere techniek, deze werkte niet en thuis zitten te simmen of te gamen dat helpt niet.
Trek naar buiten de frisse lucht in, misschien ben je een einzelgänger in bepaalde mate en geniet je daarvan of zoek anders een clubje en ga sporten wat behalve frissere lucht ook een bepaalde mate van gezelschap oplevert.

[Je vast klampen aan (nieuwe) contacten helpt niet maar stoot af, al zijn er wel mensen die je zullen helpen, het bevordert vriendschap niet]

Wanneer je iemand treft waarmee het niet klikt , kan , dan moet je dus naar een andere behandelaar toe.

@Eric1993 ik wens je alle goeds, als 1993 je geboortejaar is dan ben je nog jong genoeg om na een paar verloren jaren er iets van te maken, maar dan moet je er wel iets aan doen!

Doe het , doe het voor jezelf!