kun je opnieuw een burnout krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor ! , Daarom is het ook zaak dat je jezelf goed in de gaten houd en stop als je dingen ziet of merkt dat er weer tekenen komen die je weer naar een burn-out laten zakken.

Het beste antwoord

Helemaal eens met voorgaande antwoorden, je kunt opnieuw een burn-out krijgen als je tenminste de eerste overleeft.

Bij een burn-out - opgebrand - is geen rem aanwezig bij overmatige (werk) druk. Dus iemand gaat steeds meer doen, voelt weinig en vergt steeds meer van het lichaam. Alle waarschuwingssignalen van het lichaam worden genegeerd zoals bijvoorbeeld geheugenverlies totdat het op celniveau echt misgaat. Letterlijk pgebrand, nauwelijks in staat om voor zichzelf te zorgen, laat staan werken.

Qua persoonskenmerken voelen mensen die een burn out krijgen benedengemiddeld, waardoor de waarschuwingen van het lichaam worden genegeerd, en is de inslag vaak perfectionistisch. Grenzen stellen is veelal problematisch.

Herstel van een echte burnout kost vaak jaren, geheugenproblemen zijn met name hardnekkig, en als niet wordt geleerd beter te voelen ligt herhaling voor de hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankjewel!

Andere antwoorden (3)

Ja, dat kan als je weer overwerkt bent. Een eerste burnout maakt je niet resistent tegen een eventuele volgende burnout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Om dat te voorkomen moet je wel je gedrag / attitude veranderen.
Jazeker kan dat, het komt zelfs best vaak voor dat iemand twee of meer keer een burn-out heeft. Nadat iemand een burn-out heeft gehad, gaat deze daarna uitkijken met de hoeveelheid werk, na een tijd let je minder op en val je weer terug. Daar komt ook nog bij dat je gevoelig kunt zijn voor een burn-out. Helaas dus wel mogelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een burn-out wordt veroorzaakt door een combinatie van je karakter en omstandigheden.
Aangezien je een karakter amper kan veranderen, moet je dus kijken naar de omstandigheden waardoor je een burn-out krijgt,
b.v. door een te grote belasting op je werk, het altijd op je tenen moeten lopen, geen voldoening meer hebben in je werk, slechte thuissituatie, een te grote gedrevenheid in je werk/ hobby, je niet gewaardeerd voelen, te vaak vernederd worden enz.
Kan je de situatie waardoor je een burn-out hebt gekregen niet veranderen, dan is hij zo weer terug en vaak nog erger!
Omdat ook je karakter een grote rol speelt en je dat nauwelijks kan veranderen, blijf je de rest van je leven gevoelig voor een burn-out.
Leren omgaan met je wie je bent, is mogelijk een oplossing, ter voorkoming van een nieuwe burn-out.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helemaal. Met name omdat je de overige aspecten benoemt (en niet alleen belasting op het werk, wat velen denken): +