depressie en autisme kan iemand mij daar meer over vertellen? of weet iemand een plek waar ik goede info kan vinden hierover?

denk dat de vraag duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Mensen met autisme kunnen een depressie krijgen, omdat de wereld om hen heen lastig te begrijpen is. Dat komt, omdat er veel ’losse’ informatie binnenkomt in de hersenen. De hersenen van mensen met autisme werken anders op bepaalde punten dan die van mensen zonder autisme. En daardoor wordt het moeilijk om er een logisch geheel van te maken.
Dit kan angsten en frustraties veroorzaken, en ook depressies.

Ik heb voor je gezocht op internet: er is niet zo heel veel over te vinden.
http://www.psychischegezondheid.nl/autisme

Je zou een gesprek kunnen aanvragen bij de huisarts,
of info vragen bij de Stichting Mee: http://www.mee.nl
of bij Altrecht: http://www.altrecht.nl

Ik weet, dat Altrecht jeugd in Utrecht veel werkt met jeugd met autisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nva(nederlandse vereniging voor autisme)
www.nva.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
dit is de algemene site voor autisme. er is erg veel te vinden op de startpagina van autisme .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DEPRESSIE":
Een depressie is een stemmingsstoornis die zich kenmerkt door een verlies van levenslust of een zwaar terneergeslagen stemming. In het normale spraakgebruik wordt de term 'depressief' vrij snel gebruikt voor een toestand waarin iemand in een dip zit (bijvoorbeeld weltschmerz (letterlijk wereldpijn)). Men spreekt echter pas van klinische depressie wanneer aan een uitgebreid aantal criteria wordt voldaan, zoals vastgelegd in diagnostische en statistische handboeken als het ICD-10 van de Wereldgezondheidsorganisatie, of het in Nederland en in de VS gehanteerde DSM-IV TR. Niet iedere depressieve, sombere of verdrietige stemming is dus een psychische aandoening.
Een periode waarin zich depressieve symptomen voordoen, wordt een depressieve episode genoemd (zie hieronder voor de criteria). Als iemand vaker deze episoden heeft, spreekt men van een (recidiverende) depressieve stoornis. De laatste decennia heeft onderzoek aangetoond dat depressie een chronische aandoening is, waarbij recidiven eerder regel dan uitzondering zijn. Ook is herstel van een depressieve episode vaak onvolledig, zogenaamde 'restsymptomen' blijven bestaan die de kans op terugval in een nieuwe depressieve episode verhogen. De eerste depressieve episode kan op alle leeftijden optreden en de duur kan variëren. Tegenwoordig wordt ook wel de naam unipolaire depressie gebruikt ter onderscheid van depressies bij bipolaire stoornissen. Oudere beschrijvingen als vitale depressie, melancholie of endogene depressie komen in grote lijnen overeen met de zwaardere vormen van depressieve stoornis.

AITISME:
Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag. De stoornis is al aanwezig voor de geboorte, maar voor het derde levensjaar niet duidelijk zichtbaar, en het kan niet genezen worden. Een persoon met een ernstige vorm van autisme kan niet zelfstandig leven. Vroeger dacht men dat alleen mensen met een verstandelijke handicap autistisch konden zijn. Tegenwoordig wordt autisme als grotendeels onafhankelijk van de intelligentie beschouwd.
Wat de oorzaken van autisme betreft, zijn er nog maar weinig wetenschappelijk goed onderbouwde conclusies.

Hoop dat je het nu snapt. Ik weet het zelf niet echt. Maar heb het op wikipedia opgezocht.

Succes
Bronnen: