Is het slecht om dicht te kijken met een bril om ver te kijken?

Waarom wel/niet? Geef je berekeningen of redeneringen. Hopelijk zitten er opticiens op deze site.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elk correctie op zicht welke je niet nodig hebt is slecht en strest je ogen.
ronron1212
8 jaar geleden
Je hebt een bril om veraf te kijken dus dichtbij heb je daar niets aan.

Antwoorden (1)

Het is maar wat je slecht noemt. Als je een verkeerde sterkte gebruikt om te kijken, en dat doe je als je met een bril voor veraf wilt lezen bijvoorbeeld, dan moet je je ogen extra inspannen, en daar kun je hoofdpijn van krijgen. Maar die hoofdpijn gaat wel weer over als je stopt met die bril op de verkeerde manier te gebruiken. Eigenlijk hetzelfde als wanneer je geen bril draagt als dat wel zou moeten. Je ogen raken eerder vermoeid. Een goed oog vormt een beeld dat precies via de ooglens achter in de oogbol valt. Dan zie je scherp. Lukt dat niet dan corrigeert een bril, die dus gewoon een lens is , je ooglens zodat het beeld op de goede plek terecht komt. Zonder die bril valt dat beeld net voor of achter de juiste plek en zie je wazig, en moet je de spieren van je ooglens aanspannen om te zorgen dat het beeld wel zo goed mogelijk terecht komt. Dat veroorzaakt extra vermoeidheid. Niet gevaarlijk, wel lastig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Slecht als in 'levensgevaarlijk', nee.
Slecht als in 'onnodig belastend', ja.
Als je extra spier inspanning als oefening goed vindt is het zelfs goed... :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Worden de spieren slapper door overspanning/vermoeidheid?