Waarom zie ik met contactlenzen slechter dan met een bril?

Ze hebben beide de zelfde sterkte, maar toe zie ik met mijn bril de laatste tijd heel veel beter. Waar kan dit aanliggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
5.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij is het andersom; lenzen zitten dichten bij je oog dan een bril, daardoor zag ik met een bril minder goed wanneer ik die op deed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doorgaans is de sterkte van contactlenzen lager dan de sterkte voor je bril, dit omdat de contactlens direct op je oog zit. Laat je sterkte voor zowel de bril als de lenzen eens goed meten, ga hiervoor naar een goede opticien, je lenzen mag je een aantal uren niet in hebben gehad voor de meting, vraag dat dus even na bij het maken van een afspraak. Ook kan het zijn dat je een verkeerde bolling hebt van de lenzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist crea.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij inderdaad ook niet gelijk, de sterkte van de lenzen en de brillenglazen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je hebt torische lenzen die niet goed (blijven) zitten momenteel. Wel apart dat je schrijft dat dit "de laatste tijd" het geval is, dus eerder was dit niet zo? Het wijst in elk geval op een probleem met je lenzen (beschadiging of niet goed zitten bijvoorbeeld) dus echt een vraag voor je contactlensspecialist.

Antwoorden (2)

Zijn het harde of zachte lenzen?
Dag of nachtlenzen?
En hoe oud zijn ze? Misschien zit er wat aanslag op...?
Heb je een cilindrische afwijking? Dan scheelt het ook altijd iets tussen bril en lenzen, vooral als je ogen toch iets veranderen in sterkte.

Bij contactlenzen zou je, in principe, iets beter moeten zien dan met een bril, zo is mij verteld. Wel ‘drijven’ op een laagje traanvocht en als je misschien verkouden bent, kun je tijdelijk wat troebel zien.
Je kunt trouwens ook online je vraag stellen aan de oogspecialisten van Artilens. Daar is een online FAQ http://www.artilens.nl/.
Heb ik ook al eens gedaan. Ze geven prima advies, ook al ben je geen klant.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doorgaans is de sterkte van contactlenzen lager dan de sterkte
voor je bril, dit omdat de contactlens direct op je oog zit. Laat je
sterkte voor zowel de bril als de lenzen eens goed meten, ga
hiervoor naar een goede opticien, je lenzen mag je een aantal
uren niet in hebben gehad voor de meting, vraag dat dus even na
bij het maken van een afspraak. Ook kan het zijn dat je een
verkeerde bolling hebt van de lenzen.
Je lenzen moeten de goede sterkte hebben, maar ook de juiste pasvorm om optimaal te kunnen zien. Ik denk dat dat bij jou niet het geval is.